RUU Sumbangan Politik November

PUTRAJAYA 24 Sept. – Kerajaan menjangkakan Rang Undang-Undang (RUU) Sumbangan Politik akan dibentangkan bagi bacaan kali pertama dan kedua di Dewan Rakyat pada November ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata Bacaan Pertama RUU berkenaan dijangka dibuat pada awal November ini, disusuli Bacaan Kedua pada hujung bulan sama.

Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional (GIACC) sudah menyediakan skop dan parameter dasar digariskan dalam RUU berkenaan serta dipanjangkan kepada Jabatan Peguam Negara untuk diteliti sebelum dimuktamadkan.

Menurut Dr Wan Junaidi, sesi libat urus bersama wakil Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang dijadual diadakan pada 28 September ini, bagi mendapatkan pandangan berhubung perkara dasar bagi RUU berkenaan.

Mengimbau sejarah, inisiatif memperkenalkan undang-undang mengawal selia dana politik pernah diusahakan oleh kerajaan pada 2015 melalui penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP).

“Namun, hasrat untuk memperkenalkan undang-undang bagi mengawal selia dana politik tidak terlaksana.

“Cadangan kerangka perundangan bagi RUU Sumbangan Politik pernah dikemukakan kerajaan pada November 2019 kepada Parlimen untuk dibentangkan dalam Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang Rang Undang-undang. Namun, hasrat ini tidak kesampaian,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Wan Junaidi berkata, penggubalan RUU berkenaan juga mengambil kira pandangan pihak berkepentingan melalui sesi libat urus diadakan bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti IDEAS, Bersih serta pakar akademik.

“Beberapa sesi perbincangan dalaman sudah dibuat bersama jabatan dan agensi kerajaan berkaitan bagi memperincikan dasar penggubalan RUU ini,” katanya.

Kabinet sebelum ini bersetuju untuk menggubal RUU Sumbangan Politik yang akan menyaksikan Pengawal Sumbangan Politik dijadikan entiti bebas bagi mengawal selia sumbangan politik di negara ini.

Related posts

Leave a Comment