RM5 juta biaya khidmat kesihatan haji

PUTRAJAYA 13 Mei – Kementerian Kesihatan (KKM) membekalkan sekurang-kurangnya 3,000 ubat antiviral Paxlovid sebagai persediaan merawat jemaah haji yang dijangkiti Covid-19 semasa berada di tanah suci.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata, petugas perubatan akan menilai kesesuaian pesakit sebelum ubat itu diberikan kepada jemaah yang positif Covid-19.

Dalam kenyataan medianya, beliau berkata, langkah-langkah pencegahan dan kawalan infeksi akan dipertingkat bagi mengawal penularan wabak ini dan penyakit berjangkit yang lain.

Katanya, bagi membiayai perbelanjaan perkhidmatan kesihatan jemaah haji Malaysia tahun ini, kerajaan meluluskan pembiayaan RM5 juta yang merangkumi perolehan ubat-ubatan dan alat perubatan serta tambang penerbangan dan elaun petugas perubatan.

Kementerian juga menyarankan agar semua bakal jemaah haji terutama individu berumur 60 tahun dan ke atas dan individu dewasa berumur 18 tahun hingga 59 tahun yang mempunyai risiko klinikal penyakit teruk untuk mengambil peluang mendapatkan dos penggalak kedua sebelum berangkat ke tanah suci.

Selain itu, Khairy berkata seramai 255 petugas perubatan terdiri daripada 128 petugas berpengalaman yang menyertai operasi sebelum ini dan 127 petugas baharu akan dihantar bagi membantu pengoperasian ibadah haji tahun ini.

Kumpulan petugas perubatan itu terdiri daripada pelbagai skim perkhidmatan seperti perubatan, farmasi, jururawat, pembantu perawatan kesihatan dan penjagaan kerohanian bagi membantu Tabung Haji melancarkan perjalanan ibadah haji pada tahun ini.

Related posts

Leave a Comment