Menu sihat tanpa ketupat, rendang, teh tarik

HARI ini hari ke-16 Syawal. Ini bermakna masih ada dua minggu untuk meraikan Hari Raya Aidilfitri walaupun 1 Syawal itulah kemuncak sam­butan. Dengan takbir hari raya bermula sejak maghrib malam 1 Syawal sehingga sebelum solat sunat Aidilfitri, diakhiri khutbah kemudiannya kunjung-mengunjung, maka selesailah sambutan 1 Syawal. Berbeza dengan Hari Raya Aidiladha yang disambut dengan takbir pada Hari Arafah sehinggalah akhir Asar 13 Zulhi­jah disertai dengan ibadah kor­ban pada hari-hari berkenaan. Bagaimanapun sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat kita menyambut Hari Raya Aidilfitri selama sebulan. Puasa sebulan, hari raya juga sebulan. Mung­kin juga lebih. Apakah pengisian dalam tempoh hari raya selama sebulan itu? Kunjung-mengun­jung mengeratkan ukhuwah dan bermaaf-maafan. Teruskanlah.

Tidak ketinggalan, majlis ru­mah terbuka termasuk di pejabat. Setiap hujung minggu, ada sahaja jemputan. Bagi agensi kerajaan atau syarikat swasta, hari-hari biasa atau hari bekerja menjadi pilihan sementara untuk Jumaat, Sabtu dan Ahad, kebanyakan­nya dianjurkan oleh individu. Di rumah terbuka, pelbagai juadah disediakan, ada yang ‘ringan’ dan ada yang ‘berat’. Suasana sambutan bertambah meriah apabila ada juga yang mengambil kesempat­ an mengadakan majlis kenduri kahwin seawal minggu pertama Syawal. Setiap minggu pada hari cuti ada sahaja majlis kenduri yang dilangsungkan. Sabtu lalu, saya menerima empat undangan untuk majlis kahwin. Itu belum dikira lagi majlis rumah terbuka yang dijangka semakin rancak pada minggu ini.

Menghadiri majlis-majlis ini, apakah hidangan wajib yang disediakan? Selain nasi, sudah menjadi lumrah di kebanyakan majlis kenduri kahwin akan ada menu tambahan. Suasana ini su­dah dapat dilihat di kampung-kampung yang semakin ‘maju’. Selain menu utama nasi yang lauknya sudah pasti ayam, daging dan ikan, beberapa menu tam­bahan disediakan. Paling kurang dua jenis. Menu tambahan itu seperti laksa, mi rebus, bubur, bihun sup, kambing golek serta kuih muih yang semuanya ma­nis. Minuman juga pelbagai, akan ada teh tarik, cendol, air batu campur dan pelbagai lagi. Me­nyelak kembali menu berkenaan, adakah apa yang dihidangkan se­masa majlis rumah terbuka atau kenduri kahwin itu dapat men­ didik masyarakat mengurangkan penyakit? Dalam erti kata lain, adakah ia menu yang sihat?

Lebih malang lagi, apabila ber­ laku keracunan makanan yang mungkin berpunca daripada ama­lan­ pengendalian makanan.

Menyedari peningkatan men­dadak kes keracunan ini, Kemen­terian Kesihatan telah menasihat­kan orang awam supaya sentiasa peka dengan keselamatan ma­kanan sama ada yang disediakan untuk tetamu atau yang mereka makan di majlis-majlis hari raya. Selain amalan pengendalian ma­kanan yang bersih, para tetamu pula perlu mengamalkan kaedah ‘lihat, hidu dan rasa’ sebelum menjamah makanan.

Sambil meraikan pelbagai ma­kanan, kita harus menjadi peng­guna yang bijak dengan mengu­tamakan kesihatan, kebersihan, dan keselamatan makanan sebelum menikmati juadah raya.Di samping menjaga kesihatan, per­hatian juga harus diberi supaya pembaziran dapat dielakkan keti­ka menyediakan makanan. Jangan asal teringat sahaja, semua menu mahu disediakan sehingga jua­dah berlebihan. Bijaklah memilih menu, cukup satu atau dua menu yang berat serta menu ringan atau pencuci mulut. Buatlah anggaran yang betul supaya tidak terlebih ketika menyediakannya.

Ingatlah bukan kita seorang yang mengadakan rumah terbuka kerana ada orang lain juga ber­buat demikian sehingga tetamu yang sama kekenyangan. Tetamu sekadar datang ‘menunjuk muka’ dan minum tanpa makan akibat kekenyangan. Akhirnya, banyak makanan dibazirkan disebabkan sikap boros ketika memasak tan­pa mengambil kira jumlah tetamu yang bakal datang. Mungkin lebih baik masak secara berperingkat dengan melihat suasana. Lang­ kah itu dapat mengelakkan pembaziran dan makanan tidak basi begitu sahaja.

Pembaziran juga dapat dielak­ kan jika acara rumah terbuka ini dibuat secara berkongsi sama ada adik beradik, rakan sepejabat atau jiran tetangga. Begitu juga amalan membawa juadah atau potluck. Bercakap mengenai pembaziran, kerajaan khususnya kementerian boleh menjadi contoh untuk memastikan sambutan rumah terbu­ka tidak membazir dan mematuhi kempen MYSaveFood yang dilan­carkan tidak lama dulu.

Menyelak kembali kempen yang dilancarkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Dr. Ali Ham­sa, beliau mengarahkan supaya semua jamuan yang dianjurkan di peringkat kementerian dan jabatan kerajaan tidak menyedia­ kan makanan secara berlebihan. Langkah itu menurutnya ber­upaya mendidik penjawat awam menghargai makanan dengan tidak membuang hidangan yang masih boleh dimakan.

Menurut arahan itu, jamuan mesyuarat yang diadakan bertukar kepada nasi bungkus, tidak lagi konsep bufet. Walaupun arahan itu tidak sesuai dengan jamuan rumah terbuka hari raya tetapi lakukanlah sesuatu untuk dijadikan contoh supaya penjimatan dapat dilaku­kan di samping mengutamakan­ makanan sihat demi penjagaan­ kesihatan. Contohnya minuman. Adakah kerana hari raya, teh tarik misalnya menjadi kemestian? Gunakan jamuan hari terbuka ini untuk mendidik tetamu supaya mengamalkan pemakanan yang sihat sambil memupuk sikap ber­jimat. Biarlah, jabatan kerajaan menjadi contoh kepada orang lain. Mungkin bagi kementerian yang bakal mengadakan rumah terbu­ka dapat menyajikan menu sihat untuk tetamu mereka atau men­cari kaedah supaya pengambilan makanan mengikut jumlah kalori (kcal) yang ditetapkan.

Pernah satu ketika, semasa maj­lis rumah terbuka anjuran Kemen­terian Kesihatan, setiap makanan diletakkan jumlah kcal di samping makanan sihat. Malangnya, ramai tidak peduli angka-angka kcal yang menggerunkan apabila di­baca. Makanan sihat pula kurang sambutan! Akhirnya makanlah ikut selera tetapi biar berpada.

Apa pun, kempen MYSaveFood perlu dilaksanakan secara berke­san dengan hasrat mencapai matlamat Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengurangkan separuh pembaziran makanan menjelang 2030. Malaysia kini berhadapan masalah pembaziran makanan apabila 3,000 tan matrik ma­kanan bernilai RM6 juta yang masih elok dibuang di tapak pelu­pusan sampah setiap hari.

Ingatlah ketika kita melaku­kan pembaziran, masih ramai yang tidak mendapat makanan secukupnya­. Akhirnya, jangan di­lupakan anak-anak yatim, orang tua dan mereka yang kurang berkemampuan yang telah kita santuni sepanjang Ramadan lalu. Mereka jangan dilupakan sebaik sahaja Ramadan melabuhkan ti­rainya. Sepanjang Ramadan, ban­tuan mencurah-curah termasuk mengadakan jamuan berbuka puasa di hotel di samping sum­bangan pakaian, makanan dan duit raya. Jangan biarkan anak-anak yatim dan mereka yang me­ merlukan sumbangan ini ternan­ti-nanti sehingga Ramadan akan datang untuk disantuni semula.

UMA100717010C#

Related posts

Leave a Comment