Warga Felda istimewa kepada kerajaan

BERA 27 Okt. – Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob, berkata warga Felda  termasuk generasi kedua tanah rancangan berkenaan sentiasa istimewa dengan pelbagai insentif yang diberikan sejak awal penubuhan tanah rancangan itu lagi,

Beliau berkata, pelbagai insentif itu mencerminkan betapa istimewanya warga Felda kepada kerajaan dan mereka akan terus  ‘dijaga’ .

“Walaupun beberapa ketika Felda mungkin hadapi pelbagai masalah dalaman, warga peneroka tak dilupakan begitu sahaja,” katanya pada program Himpunan Keluarga FELDA, Teguh Bersama di Felda Mayam. di sini, hari ini.

Turut hadir, Menteri Besar Pahang, Wan Rosdy Wan Ismail dan Pengerusi Felda, Idris Jusoh.

Ismail Sabri yang juga penyandang kerusi Parlimen Bera berkata, layanan kerajaan tidak terhenti setakat peneroka sahaja, malah pelbagai insentif baharu turut diumumkan bagi generasi kedua Felda

Beliau berkata, ini termasuk pelaksanaan Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF), yang ditambah baik dengan memperkenalkan inisiatif lot generasi Felda, dengan 8,670 unit lot dikenal pasti dan 770 unit dilaksanakan secara undian lot.

Katanya, projek PGBF yang terbengkalai, membabitkan 1,400 unit akan dimulakan semula pada Disember tahun ini dan dijangka siap untuk diduduki pada Disember 2024, menerusi inisiatif pembiayaan swasta dengan kos pembangunan RM204 juta.

“Untuk (PGBF) Bera, saya harap ia juga disegerakan. Kalau sudah kenal pasti kawasan, panggil segera interviu kalau ada permohonan, kalau ada permohonan luluskan segera untuk generasi kedua,” katanya.

Selain itu, Ismail Sabri berkata, sebanyak RM20 juta diperuntukkan untuk Felda dan lebih banyak lagi diumum kerajaan menerusi Bajet 2023, untuk bantuan pinjaman perumahan kepada golongan muda, termasuk generasi kedua Felda menerusi Skim Jaminan Kredit Perumahan.

Beliau turut meminta Felda mengurangkan birokrasi dan menyegerakan permohonan Tabung Usahawan Belia Felda, yang diperuntukkan dana pusingan sebanyak RM10 juta kepada generasi kedua.

Katanya, sejumlah 23 permohonan diterima di peringkat wilayah dan permohonan itu seterusnya akan dibawa ke ibu pejabat untuk kelulusan.

Menyifatkan warga Felda sebagai pengundi yang sangat setia dalam sejarah kerajaan Barisan Nasional (BN), Ismail Sabri berharap, undi warga Felda dapat diterjemahkan dengan kemenangan BN di peringkat Pahang dan Kerajaan Persekutuan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) akan datang.

“Saya beri jaminan, jika kita menang besar, politik kita stabil, ekonomi kita bertambah baik, yang untung tuan-tuan dan puan-puan selaku rakyat yang amat setia.

“Felda sebenarnya fixed deposit (simpanan jaminan) kita, Felda golongan yang sangat setia dengan kerajaan yang kita perintah dulu,” katanya.

Related posts

Leave a Comment