10 vaksin pilihan jemaah haji

RIYADH 4 Jun – Kementerian Kesihatan mengumumkan senarai vaksin Covid-19 yang diluluskan di Arab Saudi dan jumlah dos yang diperlukan bagi setiap jemaah haji pada musim haji tahun ini 1443/2022.

Sebanyak 10 vaksin diluluskan untuk menghadapi koronavirus ini iaitu Pfizer-BioNTech (dua dos), Moderna (dua dos), Oxford-AstraZeneca (dua dos),  Janssen (satu dos), Covovax (dua dos), Nuvaxovid (NUVAXOVID) (dua dos).

Turut disenaraikan Sinopharm (dua dos), Sinovac (dua dos), Covaxin (dua dos) dan Sputnik V (dua dos).

Kementerian Kesihatan juga telah mengeluarkan dokumen yang menjelaskan keperluan kesihatan dan arahan yang berkaitan dengan mereka yang ke Arab Saudi untuk menunaikan haji, umrah, atau kerja bermusim di kawasan haji dan umrah.

Kementerian juga menjelaskan mengenai keperluan penginapan dan pengangkutan bagi musim haji tahun ini, serta senarai perkhidmatan kesihatan dan tapak hospital dan pusat penjagaan kesihatan di Makkah, Madinah, Tapak Suci dan Jeddah.

Bagi memastikan perkhidmatan kesihatan yang berkualiti untuk penduduk dan pelawat, Kementerian juga menyediakan pelbagai dokumen, video dan gambar bagi membantu jemaah memberi perhatian kepada. kesihatan semasa musim haji.

Jemaah juga diperingatkan mengenai menyediakan ujian PCR negatif untuk Covid-19 dalam tempoh 72 jam sebelum tarikh berlepas ke Arab Saudi.

Di samping itu, hanya jemaah haji yang berumur bawah 65 tahun sahaja yang boleh menunaikan haji, selain keperluan untuk melengkapkan dos imunisasi vaksin CAovid-19 yang diluluskan.

Related posts

Leave a Comment