Austria kurung individu tidak divaksin

VIENNA 15 Nov. – Austria menjadi negara pertama Kesatuan Eropah (EU) yang akan melaksanakan perintah berkurung terhadap individu tidak divaksin Covid-19, kata Canselor Alexander Schallenberg semalam, Ahad.

Sekatan itu bermakna mereka yang berusia lebih 12 tahun yang tidak divaksin atau tidak dapat menunjukkan bukti baru pulih, tidak dibenarkan keluar rumah kecuali atas tujuan membeli barangan keperluan, bersenam atau rawatan perubatan.

“Keadaan kini serius… kami tidak mengambil langkah ini sewenang-wenangnya tetapi malangnya ia perlu,” kata Schallenberg kepada pemberita pada sidang media yang disiarkan di televisyen.

Langkah sekatan itu akan dikuatkuasakan dengan pemeriksaan mengejut secara rambang untuk 10 hari akan datang dengan rondaan polis dipertingkatkan.

Mereka yang melanggar peraturan boleh didenda 500 euro (S$773), manakala yang enggan menunjukkan bukti sudah divaksin atau baru sembuh boleh didenda tiga kali ganda jumlah tersebut.

Jawatankuasa Parlimen dikuasai gabungan konservatif-Hijau Canselor Schallenberg meluluskan langkah itu pada lewat Ahad.

Dalam sidang media tersebut, Schallenberg menyeru sekali lagi kepada mereka yang belum divaksin untuk mendapatkan suntikan.

Kira-kira 65 peratus daripada hampir sembilan juta penduduk Austria sudah menjalani vaksinasi, di bawah purata EU sebanyak 67 peratus, manakala peningkatan kes jangkitan harian melonjak minggu ini.

Negara Eropah yang lain juga sedang mempertimbangkan sekatan Covid-19 dengan Belanda memilih penutupan separa pertama di Eropah Barat pada musim sejuk.

Sementara itu ratusan penduduk berhimpun di luar pejabat Canselor membantah peraturan baru itu.

Di bawah peraturan sedia ada, individu tidak divaksin dilarang memasuki restoran, hotel dan pusat kebudayaan kecuali mereka membuktikan baru sembuh daripada jangkitan Covid-19.

Sehingga kini, kira-kira 11,700 kes kematian akibat Covid-19 dicatat di Austria dengan lebih 13,000 kes baharu dilaporkan pada Sabtu.

Related posts

Leave a Comment