Trend penurunan kes, kematian

GENEVA: Kes harian baharu dan kematian global akibat Covid-19 menunjukkan trend penurunan untuk lapan minggu berturut-turut.

Bagaimanapun kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, kadar kebolehjangkitan dan kadar kematian masih tinggi.

“Secara global, kes baharu Covid-19 menunjukkan trend penurunan untuk lapan minggu berturut-turut dan kematian menurun untuk tujuh minggu berturut-turut.

“Ini merupakan pekhabaran baik tetapi kadar kebolehjangkitan dan kematian masih tinggi secara global,” katanya dalam taklimat media.

Minggu lepas, lebih 2.5 juta kes dan 64,000 kematian dilaporkan- 250 kes dan enam kematian setiap minit.

Beliau berkata, kadar tersebut menurun di beberapa wilayah dan ada wilayah yang menunjukkan peningkatan drastik termasuk di Afrika, jumlah kes baharu dan kematian meningkat sehingga 40 peratus sejak beberapa minggu lepas.

Katanya, walaupun segelintir negara memiliki kadar vaksinasi yang tinggi dan sekarang melihat jumlah kes dan kematian yang lebih rendah, negara-negara lain di Afrika, Amerika dan Asia kini menghadapi wabak yang teruk.

Kes dan kematian ini sebahagian besarnya dapat dielakkan.

Beliau berkata, terdapat beberapa sebab kenaikan ini, termasuk peningkatan penyebaran varian, percampuran sosial yang lebih banyak, penggunaan langkah-langkah kesihatan awam dan sosial yang tidak berkesan dan ketidakadilan vaksin.

Related posts

Leave a Comment