PKPB, PKPP dilanjut lagi

KUALA LUMPUR 13 April – Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang dikenakan di negeri-negeri berkenaan dilanjutkan, kata Menteri Kanan Pertahanan Ismail Sabri Yaakob.

Beliau memberitahu, PKPB di negeri-negeri Johor, Kelantan, Pulau Pinang, Selangor dan Kuala Lumpur akan dilanjutkan dari 15 April hingga 28 April, manakala Sarawak akan terus berada di bawah PKPB dari 13 April hingga 26 April.

PKPP di Kedah (kecuali di Kuala Muda), Melaka, Negeri Sembilan (kecuali di Seremban), Pahang, Perak, Perlis, Sabah dan Terengganu serta Labuan dan Putrajaya akan dilanjutkan dari 15 April ke 28 April.

Ismail Sabri juga berkata bahawa kerajaan meletakkan Kampung Meruntum, Sabah di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) dari 13 April hingga 26 April berikutan kenaikan jumlah kes Covid-19 tempatan.

Sementara itu, mengenai situasi Covid-19,  Ismail Sabri berkata data daripada Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa Malaysia mungkin boleh berdepan gelombang pandemik yang keempat, berdasarkan fakta bahawa kadar jangkitan harian pada Ahad meningkat kepada lebih daripada 1.0.

Beliau menggesa orang ramai supaya mematuhi prosedur operasi standard, terutama sekali memandangkan bazar-bazar Ramadan dan solat Tarawih akan dibenarkan semasa bulan Ramadan.

Related posts

Leave a Comment