Sambutan Negara Seri Paduka di Singapura

SINGAPURA 26 Okt. – Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini diberikan Sambutan Negara sempena lawatan negara Seri Paduka Baginda ke Singapura selama empat hari bermula semalam.

Raja Permaisuri Agong Tunku  Azizah Aminah Maimunah Iskandariah turut berangkat mengiringi Al-Sultan Abdullah ke upacara yang diadakan di Istana, Orchard Road di sini.

Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda kira-kira pukul 5.30 petang disambut oleh Presiden Singapura Halimah Yacob dan suami, Mohammed Abdullah Alhabshee.

Al-Sultan Abdullah menerima tabik Hormat Diraja daripada barisan kawalan kehormat dengan diiringi lagu kebangsaan Malaysia Negaraku dan lagu kebangsaan Singapura Majulah Singapura.

Yang di-Pertuan Agong kemudiannya memeriksa barisan kawalan kehormatan dengan diiringi Halimah, sebelum Seri Paduka Baginda menandatangani Buku Pelawat Presiden.

Seri Paduka Baginda turut diperkenalkan kepada barisan Kabinet Menteri Singapura sebelum berangkat ke Majlis Penamaan Orkid yang dinamakan sempena dengan nama Tunku Azizah iaitu ‘Queen Azizah of Malaysia’.

Selepas majlis itu, Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah mengadakan pertemuan dengan Halimah dan Mohammed kira-kira setengah jam sebelum berangkat ke Majlis Santapan Negara di kediaman dan pejabat rasmi Presiden Singapura itu.

Pertemuan itu adalah kali kedua antara Al-Sultan Abdullah dan Halimah selepas Seri Paduka berkenan menerima menghadap Halimah di London, United Kingdom pada 18 September lalu berikutan kedua-dua pemimpin menghadiri Istiadat Pemakaman Negara mendiang Ratu Elizabeth Il.

Related posts

Leave a Comment