Menghendap boleh dipenjara

KUALA LUMPUR 4 Ogos – Individu yang didapati bersalah melakukan perbuatan menghendap boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya.

Peruntukan itu termaktub dalam Rang Undang-Undang Kanun Keseksaan (Pindaan) 2022 (Akta 574), yang bertujuan menjadikan menghendap sebagai satu kesalahan, selain memasukkan seksyen baharu 507A ke dalam Akta 574 untuk mengadakan peruntukan bagi kesalahan berkenaan.

RUU itu dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang),  Mas Ermiyati Samsudin, di Dewan Rakyat, hari ini.

Menurut naskah biru yang diedarkan di Parlimen, kesalahan menghendap itu merangkumi perbuatan mengekori; berkomunikasi atau cuba berkomunikasi dalam sebarang cara; berlegar-legar di kediaman atau tempat kerja seseorang dan memberi atau menghantar apa-apa sahaja kepada seseorang dalam sebarang cara.

Sesiapa yang berulang kali dengan apa-apa tindakan gangguan, berniat untuk menyebabkan, mengetahui atau sepatutnya mengetahui perbuatan itu mungkin menyebabkan, merisaukan, menakutkan atau mencemaskan akan keselamatan orang itu, maka ia sudah sudah melakukan kesalahan menghendap.

“Mereka yang didapati bersalah melakukan perbuatan menghendap akan dikenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya,” menurut naskah biru itu.

Di bawah seksyen 507A, berulang kali itu merujuk kepada sekurang-kurangnya dua kali perbuatan.

Fasal 1 RUU berkenaan juga mengandungi tajuk ringkas dan bertujuan memberi Menteri kuasa untuk menetapkan tarikh permulaan kuat kuasa akta yang dicadangkan.

Mas Ermiyati turut membentangkan bacaan kali pertama RUU Kanun Tatacara Jenayah (Pindaan) (No 2) 2022 (Akta 593), yang bertujuan memasukkan bab baharu XA ke dalam Akta 593.

Ia bagi memberi mahkamah kuasa, atas permohonan, untuk mengeluarkan perintah perlindungan terhadap individu sedang disiasat atau dituduh dengan kesalahan menghendap di bawah seksyen baharu 507A Kanun Keseksaan.

Bacan kali kedua kedua-dua RUU itu akan dibentangkan pada persidangan akan datang.

Bercakap di luar Dewan Rakyat, Mas Ermiyati menyifatkan pindaan dua RUU itu sebagai komitmen kerajaan menjadikan menghendap sebagai kesalahan jenayah yang membolehkan pelaku disiasat dan dikenakan hukuman di bawah Kanun Keseksaan.

“Pindaan kepada kedua-dua akta ini akan memberi keyakinan kepada masyarakat bahawa keselamatan diri mereka berkaitan perlakuan menghendap dilindungi dan terjamin.

“Ini selaras hasrat dan komitmen kerajaan untuk menambah baik dan memperkasakan undang-undang sedia ada serta meletakkan kedudukan Malaysia setara dengan negara lain yang sudah lama mewujudkan undang-undang berkaitan kesalahan menghendap,” katanya.

Kerajaan sebelum ini dilapor bercadang menjadikan perbuatan menghendap sebagai kesalahan jenayah dengan usaha itu dimulakan menerusi penubuhan Jawatankuasa Anti-Stalking

Related posts

Leave a Comment