Usulkan Perjanjian Malaysia Baharu

PENAMPANG 2 Julai – Kepemimpinan Barisan Nasional (BN) Sabah disaran mengusulkan Perjanjian Malaysia Baharu sebagai jalan ke hadapan yang lebih konkrit ke arah merealisasikan hak dan tuntutan negeri itu dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Timbalan Pengerusi BN, Mohamad Hasan berkata perjanjian baharu itu perlu ditunjangi semangat, konteks dan aspirasi baharu dalam memugar seterusnya mengembalikan hak serta kepentingan Sabah namun pada masa sama, menguatkan Persekutuan Malaysia.

“Kita mesti mempunyai jalan keluar untuk isu ini. Ia telah berlarutan sekian lama dan rakyat Sabah mahukan jalan ke hadapan yang konkrit. Pada tahap rundingan dan persefahaman yang berlangsung sekarang, saya rasa ia tidak menjurus kepada sebuah persefahaman dan persetujuan diharapkan.

“Mungkin kita memerlukan perjanjian baharu… MA63 pada pandangan saya, semangat dan aspirasinya adalah dalam konteks yang sangat berbeza. Zaman telah berubah. Malaysia juga telah banyak berbeza.

Masa depan pula penuh dengan rahsia dan potensi luar biasa. Pastinya kita mesti melihat semuanya dalam konteks masa depan, bukan lagi terus pegun dengan sejarah silam,” katanya berucap merasmikan Konvensyen BN Sabah di sini hari ini.

Mohamad berkata, aspirasi Perjanjian Malaysia Baharu mestilah mengiktiraf hak-hak yang menjadi asas kepada Sabah termasuk Sarawak dan usaha mengembalikannya juga harus sesuai dengan semangat pembentukan Malaysia serta kepentingan masa depan bersama..

Timbalan Presiden UMNO itu berkata, BN Sabah juga perlu mengemukakan rancangannya dalam usaha meneroka segala potensi ekonomi negeri seiring hasrat parti untuk membangunkan Sabah menjadi kuasa besar baharu ekonomi untuk Malaysia.

Beliau berkata, kedudukan Sabah yang sangat strategik serta dekat dengan Asia Timur manakala perkongsian sempadan dengan negara Filipina, Brunei dan Indonesia wajar dijadikan pemangkin untuk memperkasakan lagi pembangunan ekonomi negeri itu.

Mengulas persiapan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), Mohamad berkata semua pemimpin dan ahli BN khususnya di Sabah perlu memberi citra baharu dengan sentuhan serta imej berbeza yang berupaya menghasilkan gelombang biru lebih padu di negeri itu.

Beliau berkata, Sabah adalah wilayah yang sangat penting dalam usaha membentuk kerajaan BN Persekutuan yang stabil kerana tanpa Negeri Di Bawah Bayu, gabungan politik itu akan berdepan kesukaran untuk mendapat majoriti diperlukan.

Mohamad juga mahu kepemimpinan dan ahli BN mengambil pengajaran daripada episod Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 2018 yang menyaksikan gabungan politik itu gagal mempertahan kelangsungan membentuk kerajaan.

Related posts

Leave a Comment