Vaksin J&J lulus kegunaan darurat

WASHINGTON: Sebuah panel pakar bebas Amerika Syarikat (AS) sebulat suara  mengesyorkan suntikan satu dos Covid-19 keluaran Johnson & Johnson (J&J) diluluskan bagi kegunaan darurat.

Keputusan itu membuka laluan untuk vaksin ketiga selepas Pfizer dan Moderna itu dihantar ke negara-negara yang paling teruk terjejas.

Jawatankuasa Penasihat Vaksin dan Produk Berkaitan Biologi (VRBPAC) yang dibentuk oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan  (FDA) turut dianggotai  saintis terkemuka serta wakil pengguna dan industri.

“Kami sangat berterima kasih kepada anggota VRBPAC atas kajian yang meluas terhadap data yang menyokong penggunaan kecemasan calon vaksin Covid-19 Johnson & Johnson, ” kata Paul Stoffels, MD, Naib Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif dan Ketua Pegawai Sains, Johnson & Johnson.

Dalam kenyataannya, beliau percaya dengan potensi vaksin Covid-19 yang dihasilkan oleh Johnson & Johnson bagi membantu menyekat penularan Covid-19 dan bersedia melindungi masyarakat secepat mungkin.

Sementara itu Johan Van Hoof, ketua global bagi penyelidikan dan pengembangan vaksin di Janssen, anak syarikat J&J, menekankan semasa mesyuarat tersebut keberkesanan tinggi suntikan itu terhadap kes teruk Covid-19, juga termasuk bagi jenis-jenis Covid-19 yang baru.

Vaksin itu untuk individu berumur 18 tahun keatas.

Dalam kajian global melibatkan hampir 40,000 orang, keberkesanan vaksin itu terhadap penyakit yang teruk adalah 85.4 peratus, tetapi berkurangan kepada 66.1 peratus bila mengambil kira penyakit lebih sederhana.

Syarikat juga merancang menguji vaksinnya ke atas kanak-kanak dan secara berasingan ia mengkaji sama ada dua dos mungkin menawarkan lebih perlindungan daripada satu dos.

Related posts

Leave a Comment