Jom amalkan Konsep 5S

TAK tahu apa nak buat selepas lebih tiga minggu terperap di rumah? Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail ada jawapannya yang mungkin dalam kalangan kita sedang atau sudah melakukannya.

Kepada rakyat Perlis, baginda mengajak mereka menggunakan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilanjutkan hingga 28 April ini untuk menerapkan ‘Konsep Amalan 5S’ – Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal. 

“Saya mahu rakyat sentiasa bermentaliti kelas pertama dalam tindakan bagi apa jua keadaan termasuklah semasa PKP, bertindak secara bijak, sentiasa bersih serta mengelakkan sebarang bentuk pembaziran dengan memaksimumkan segala sumber yang ada untuk kebaikan bersama”, titah baginda.

Konsep Amalan 5S telah mula diperkenal kepada syarikat-syarikat di Jepun pada awal tahun 1970-an lagi sebelum dibawa masuk ke Malaysia pada pertengahan tahun 1980-an.

“Sisih bermakna mengasingkan barang tidak diperlukan untuk disisihkan dan dilupuskan secara sistematik. ‘Susun’ pula adalah proses menyusun barang-barang yang diperlukan secara teratur dan sistematik supaya ia mudah diambil dan dikembalikan ke tempatnya setelah digunakan.

“‘Sapu dengan cara membersih dan memeriksa ruangan rumah secara berkala dan menyeluruh supaya tiada habuk atau kekotoran sama ada di atas lantai, perabot, mesin dan peralatan rumah.

 “Seragam ialah mengekalkan susunan ruang dan peralatan rumah dengan menekankan kebersihan dan kekemasan pada setiap masa, seterusnya ‘Sentiasa Amal’ bermaksud melatih ahli keluarga mematuhi sistem persekitaran berkualiti secara berterusan supaya ia menjadi amalan dan budaya dalam setiap rumah ,” titah baginda menerusi satu kenyataan hari ini.

Hasrat baginda ialah untuk melihat fokus diberikan oleh setiap ahli keluarga di negeri ini sebagai  persediaan awal menghadapi suasana ‘norma hidup baru’ di rumah masing-masing supaya lebih berkualiti dan tersusun hingga mampu mewujudkan persekitaran yang kondusif, selesa dan kemas.

Baginda bertitah setiap ketua keluarga boleh memastikan semua ahlinya memahami tugas dan tanggungjawab masing-masing dan inilah juga peluang untuk anda memimpin ke arah keselesaan suasana di rumah.

Titah baginda, bagi yang tidak berpengalaman mengamalkan 5S di pejabat, mereka boleh menyemak dan mula mempelajarinya melalui internet atau bertanya dari kenalan dan jiran tetangga.

Related posts

Leave a Comment