Virus mampu bertahan di udara

SATU kajian yang dibiayai Amerika Syarikat (AS) mendapati virus wabak Covid-19 mampu bertahan di permukaan udara selama beberapa jam. Saintis mendapati virus  Covid-19 mempunyai tahap yang sama di luar tubuh seperti yang berlaku ketika Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS).

Ini bermaksud transmisi yang lebih banyak di antara mereka yang tidak menampakkan simptom menjadikan pandemik ini kelihatan lebih serius berbanding SARS sekitar 2002-2003.

Kertas kajian baru ini diterbitkan dalam New England Journal of Medicine (NEJM) yang dilakukan oleh saintis dari Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), University of California, Los Angeles dan Princeton.

COVID-19 baru ini boleh dikesan selama dua hingga tiga hari pada plastik dan keluli tahan karat, dan sehingga 24 jam pada kadbod.

Pasukan ini menggunakan nebulizer untuk mensimulasikan seseorang yang batuk atau bersin, dan mendapati virus itu dapat dikesan selama tiga jam di udara.

Virus ini disebarkan secara meluas oleh titisan pernafasan dan dalam bentuk ini, ia hanya boleh digunakan selama beberapa saat selepas seseorang batuk atau bersin.

Di sebalik kajian dilakukan NEJM juga sama terhadap virus SARS, mendapati kedua-dua virus bertindak sama.

Tetapi mereka gagal menjelaskan mengapa pandemik COVID-19 menjangkiti hampir 200,000 orang dan menyebabkan hampir kematian kepada 8,000 orang, manakala wabak SARS menjangkiti kira-kira 8,000 dan membunuh hampir 800 orang.

“Ini menunjukkan bahawa perbezaan dalam ciri-ciri epidemiologi virus ini mungkin timbul daripada faktor lain, termasuk beban viral yang tinggi di saluran pernafasan atas dan potensi bagi orang yang dijangkiti SARS-CoV-2 untuk menumpahkan dan menghantar virus sementara tanpa gejala,” tulis penyelidik.

SARS-CoV-2 adalah nama teknikal untuk COVID-19.

Penemuan ini mengesahkan saranan profesional kesihatan awam mengenai penangguhan perjumpaan sosial, mengelakkan menyentuh wajah, menutup ketika batuk atau bersin, dan sering menggunakan cecair pembasmi kuman.

Related posts

Leave a Comment