Kaji Sinovac bagi kanak-kanak

SIBU 11 Dis. – Kementerian Kesihatan  mengumpul 663 sampel di seluruh negara untuk kajian bagi menentukan sama ada vaksin Sinovac sesuai diberikan kepada kanak-kanak berusia tiga hingga 11 tahun dalam pencegahan penularan Covid-19.

Timbalan Menteri Kesihatan Aaron Dagang berkata kajian yang ditaja oleh Sinovac Life Sciences Company Limited, China diadakan di sembilan hospital termasuk Hospital Sibu dan Hospital Miri di Sarawak dan melibatkan 2,000 kanak-kanak.

Menurutnya, dapatan awal kajian tersebut boleh diperoleh antara tempoh enam bulan hingga setahun dan daripada jumlah sampel itu sebanyak 508 adalah dari Sarawak.

Sasaran kajian itu memerlukan 2,000 sampel. Malaysia perlu membuat kajian sendiri terlebih dahulu walaupun sudah ada dapatan kajian sama dari negara-negara lain.

“Kita amat berhati-hati sebelum meluluskan penggunaan vaksin ini kepada kanak-kanak berusia tiga hingga 11 tahun di negara ini,” katanya kepada pemberita selepas membuat tinjauan kajian yang dijalankan di Pusat Penyelidikan Klinikal (CRC) Hospital Sibu di sini hari ini.

Beliau berkata kajian serupa juga telah dibuat sebelum kelulusan penggunaan bagi remaja berusia 12 hingga 17 tahun sebelum ini dikeluarkan oleh kerajaan.

Aaron berkata setiap kanak-kanak yang terlibat dalam kajian tersebut akan menjalani penilaian tahap kesihatan terlebih dahulu untuk menentukan mereka sihat, dan mereka juga akan menjalani ujian tahap antibodi sebelum dan selepas vaksin.

Related posts

Leave a Comment