Rumah: Jangan biarkan GST jadi ‘kambing hitam’

RUMAH, satu keperluan yang tidak dapat dielakkan. Apabila timbul perkara berkaitan dengan rumah, maka ramai yang resah terutama bagi yang masih belum memiliki rumah sendiri. Baru-baru ini, kakitangan kerajaan gelisah apabila Kementerian Kewangan dikatakan akan memansuhkan Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP). Bagi kakitangan kerajaan, mereka mempunyai kemudahan ini yang dianggap terbaik. Sebenarnya apa yang berlaku ialah kerajaan bercadang untuk menjadikan BPP sebagai sebuah Badan Berkanun (BB) dan mengekalkan faedah sedia ada yang dinikmati oleh penjawat awam ketika ini. Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Dr. Mohd Irwan Serigar Abdullah, memberi jaminan pengurusan pinjaman perumahan di bawah BB tidak akan merugikan mereka. Syarat-syarat pinjaman perumahan juga masih dikekalkan. Penjawat awam juga akan menikmati perkhidmatan­ yang lebih cekap.

Isu perumahan sebenarnya tidak pernah selesai. Kadang-kadang ia timbul dan kadang-kadang tenggelam. Bak kata orang, sekali air bah sekali pantai berubah. Baru-baru ini, isu rumah timbul lagi. Ia berkait rapat dengan kaedah pinjaman, pembelian dan harga. Ketika kerajaan memberi jaminan cukai barang dan perkhidmatan (GST) tidak membebankan rakyat, timbul pula isu kemungkinan harga rumah akan meningkat. Dakwaan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) bahawa harga rumah akan naik antara tiga hingga empat peratus mengejutkan banyak pihak. Sebelum ini seperti kita dimaklumkan, makanan asas seperti beras, tepung gandum, gula, minyak masak, garam, belacan, sagu dan susu bayi merupakan sebahagian barangan yang tidak dikenakan GST.

Pemimpin-pemimpin kerajaan juga sudah berulang kali memberi jaminan bahawa GST tidak akan membebankan rakyat.

Rumah juga satu keperluan. Setiap orang memerlukan rumah. Mereka akan mencari rumah mengikut kemampuan sama ada flat atau apartmen, rumah panjang, rumah teres (setingkat atau dua tingkat), rumah berkembar sehinggalah ke banglo. Setiap orang mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri. Mungkin di peringkat awal mula bekerja, ramai yang akan menyewa terlebih dahulu. Apabila pendapatan stabil, mereka akan memikirkan untuk membeli rumah.

Kebiasaannya, orang bujang mengutamakan dulu untuk membeli motosikal atau kereta, kemudian baru melihat keperluan rumah. Bagi yang mendapat kuarters pula, mereka juga perlu mempunyai keazaman sekurang-kurangnya untuk membeli rumah sendiri sebagai bekalan selepas bersara. Ada kalangan pekerja yang mendapat peruntukan kuarters ‘terlupa’ atau ‘leka’ untuk membeli rumah pada peringkat awal sehingga menghampiri usia bersara, mereka akan mencari peluang untuk membeli rumah. Mungkin ketika itu sudah terlewat atau harga rumah melambung tinggi.

Kembali kepada GST, adakah harga rumah ketika ini murah serta memenuhi keperluan atau kehendak pembeli? Adakah harga rumah terkawal atau mengikut sesuka hati pemaju? Kebiasaannya, harga rumah bergantung kepada kedudukan kawasan perumahan berkenaan dan keperluan penduduk. Jika dua tahun lalu harga sebuah rumah teres RM250,000, tahun lepas akan melonjak RM300,000 dan tahun ini mungkin RM350,000 hingga RM400,000. Semakin lama, harga semakin naik. Tidak pernah turun. Alasan yang sering kedengaran adalah disebabkan harga tanah, bahan binaan, kos buruh dan macam-macam lagi bagi mewajarkan kenaikan itu. Pengguna atau pembeli pula berhadapan dengan peningkatan harga yang melampau, kualiti yang rendah, kemudahan prasarana dan isu-isu keselamatan. Mereka yang begitu terasa dengan kenaikan harga rumah adalah golongan muda yang baharu bekerja atau dianggap sebagai bakal pembeli.

Adakah GST juga akan menyumbang kepada kenaikan harga rumah? Pihak berkuasa perlu menjelaskan kekeliruan ini supaya rakyat tidak memandang serong terhadap pelaksanaan GST. Jangan biarkan GST menjadi ‘kambing hitam’ bagi mewajarkan kenaikan harga termasuk harga rumah. Penjelasan perlu dibuat supaya tidak timbul salah tanggapan bahawa GST akan membebankan rakyat terutama melibatkan harga rumah. Kerajaan perlu telus . Harga rumah perlu dikawal supaya pemaju tidak mengaut keuntungan segera.

Difahamkan tiada negara lain di dunia yang melaksanakan GST seperti yang dilakukan Malaysia. Sistem pencukaian negara kita berlainan, di mana ia tidak dianggap sebagai ‘GST penuh’ memandangkan banyak barangan tidak dikenakan dan dikecualikan cukai. Dalam sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sekarang, semua barangan mempunyai elemen cukai, tetapi pengguna tidak menyedarinya. SST pula perlu digantikan memandangkan cukai semasa itu lemah dari segi strukturnya, seperti kemungkinan berlaku cukai atas cukai yang boleh mencecah sehingga 18 peratus manakala GST diselaraskan pada 6.0 peratus. Cukai atas cukai berlaku dalam sistem SST apabila pengeluar mengedar barang kepada pemborong dan seterusnya kepada peruncit. Pihak kerajaan perlu memastikan tidak ada pihak mengambil kesempatan ketidakfahaman masyarakat mengenai GST ini. Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 perlu dikuatkuasakan bagi menghalang pihak peniaga daripada mengambil keuntungan tidak berpatutan. Begitu jugalah dengan rumah. Harga biarlah berpatutan, patuhi spesifikasi yang ditetapkan. Kualiti rumah juga perlu diberi perhatian.

Ketika ini, harga rumah yang tinggi tidak seiring dengan pendapatan penduduk. Apabila terpaksa membeli rumah idaman pada harga yang mahal, mereka akhirnya membayar balik pinjaman pada kadar yang tinggi setiap bulan sehingga selepas persaraan. Mungkin beban hutang rumah itu akan disambung oleh generasi seterusnya.

Bagi yang berpeluang membeli rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) atau Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA), mungkin masih mampu menarik nafas lega. Itu pun jika harga yang ditawarkan mampu dipikul oleh pembeli yang mempunyai pelbagai latar belakang pendapatan.

PR1MA diwujudkan untuk meningkatkan akses golongan berpendapatan sederhana kepada perumahan kos sederhana serta menggalakkan pemilikan hartanah kediaman. Penyediaan perumahan kepada setiap lapisan masyarakat kini dilaksanakan oleh kerajaan yang tertumpu kepada penyediaan kemudahan perumahan awam kos rendah bagi golongan berpendapatan rendah sementara pihak swasta menumpukan kepada pembangunan projek perumahan bagi kategori perumahan yang lain. Kerajaan mengambil langkah melaksanakan PR1MA bagi menyediakan rumah kos sederhana untuk mengisi jurang keperluan masyarakat

dalam kumpulan berpendapatan isi rumah di bawah RM6,000 sebulan. Program ini akan dilaksanakan melalui kaedah Kerjasama Awam Swasta (Public Private Partnership). Melalui kaedah ini, kerajaan dan pihak swasta termasuk institusi kewangan akan menggembeling tenaga dan sumber ke arah menepati matlamat menyediakan rumah yang bukan sahaja mampu dimiliki malah berkualiti demi kesejahteraan dan keselesaan para penghuninya.

Berapakah harga rumah mampu milik bagi rakyat yang berpendapatan RM3,000 sebulan? Mampukah mereka memiliki sebuah rumah berharga RM250,000? Jika mereka membeli rumah pada harga ini, kemungkinan ansuran bulanan mencecah sehingga RM1,000 atau lebih. Itu pun mengikut usia seseorang. Adakah mereka mampu menjelaskannya selepas ditolak bayaran atau kos perbelanjaan bulanan lain seperti belanja anak-anak termasuk persekolahan, asuran bulanan kereta, bil utiliti, petrol dan pelbagai lagi. Mungkin pada masa yang sama untuk membayar sewa rumah juga. Berdasarkan situasi ini, mereka hanya mampu membeli rumah yang tidak melebihi RM150,000 supaya mereka tidak terbeban dalam kehidupan seharian. Jika mereka membeli rumah di luar kemampuan, sudah tentu kehidupan mereka akan lebih tertekan.

Dalam hal ini, kita mengalu-ngalukan cadangan kerajaan negeri Johor supaya kerajaan pusat mewujudkan semula bank atau institusi kewangan yang menawarkan skim sewa beli kepada rakyat yang mahu memiliki rumah. Ketika ini bakal pembeli berdepan pelbagai masalah untuk mendapatkan pinjaman perumahan, sekali gus menyukarkan usaha mereka untuk membeli rumah yang ditawarkan. Kita tidak mahu rumah mampu milik hanya menjadi rumah mampu tengok!

UMA150914012C#

Related posts

Leave a Comment