Tiada bangunan mercu tanda era Anwar

PUTRAJAYA 17 Jan. –  Perdana Menteri  Anwar Ibrahim tidak berhasrat untuk membina sebuah lagi bangunan mercu tanda khusus ketika zaman pentadbirannya sebaliknya tumpuan diberikan kepada aspek kemampanan pembangunan sesebuah bandar.

Katanya, dalam masa sama tumpuan juga untuk membantu golongan peniaga kecil-kecilan serta industri kecil dan sederhana (IKS).

“Saya tekankan inilah dan diharap nanti akan dapat pandangan rakan-rakan bagaimana pertamanya usaha kepada kemampanan bandar umpamanya di Kuala Lumpur.

“Saya kata cukuplah mercu tanda seperti menara berkembar, TRX, saya kata okey.
Bawah pentadbiran Anwar, saya tidak berhajat untuk buat satu lagi (mercu tanda), zaman Anwar ini tidak,” katanya.

Anwar menegaskan mahu menjana keupayaan kota contoh dari segi kebersihan dan peluang kepada golongan menengah, SME dan tumpu kepada golongan penjaja dan ratusan pekerja yang tak diberi tumpuan sebab ada gerai dan warung jelik.

“Sebab itu saya suruh jemaah menteri turun makan di warung, contoh di Tanglin tak diberi perhatian,” katanya semasa berucap pada Majlis Dialog Belanjawan 2023 ‘Membangun Malaysia Madani’ di Kementerian Kewangan, di sini.

Justeru, beliau berharap syarikat besar dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mengambil peranan terhadap pembangunan bandar yang mampan termasuk isu kebersihan gerai dan warung yang diusahakan peniaga atau penjaja.

“Syarikat besar dan GLC perlu faham orientasi ini melalui CSR dan lain-lain bagi membantu isu ini. Namun, ada kelemahannya, gerai pasar Ramadan, ada ejen yang mengutip bayaran tidak munasabah.

“Sebab itu saya katakan rasuah itu melibatkan atasan ratus juta, yang bawah puluh ribu. Jadi bagaimana nak tanganinya ia satu cabaran besar,” ujar beliau.

Related posts

Leave a Comment