Kelulusan bersyarat Remdesivir 100 mg

PUTRAJAYA 7 Julai – Kementerian Kesihatan (KKM) bersetuju memberikan kelulusan pendaftaran bersyarat bagi produk anti virus Veklury Iyophilized powder for injection (Remdesivir 100 mg), keluaran Patheon Manufacturing Services LLC, Amerika Syarikat.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kelulusan itu dibuat pada Mesyuarat Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) kali ke-374 yang bersidang hari ini untuk kegunaan semasa bagi rawatan Covid-19.

Beliau berkata, produk itu digunakan bagi merawat pesakit Covid-19 dalam kalangan dewasa dan kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas dengan berat sekurang-kurangnya 40 kilogram.

Mereka yang boleh menggunakan produk ini terdiri daripada dua kategori.

Pertama yang dimasukkan ke hospital dan kedua , yang tidak mendapat rawatan di hospital dengan gejala ringan hingga sederhana dan berisiko untuk mendapat gejala yang teruk. Ini termasuk pesakit yang dimasukkan ke hospital dan berisiko menyebabkan kematian.

Beliau memberitahu, pemegang pendaftaran produk itu di negara ini adalah Gilead Sciences Malaysia Sdn Bhd.

Dr Noor Hisham berkata, produk berkenaan bukan bertujuan menggantikan vaksinasi Covid-19, termasuk tindakan kesihatan awam khususnya berkaitan pematuhan prosedur operasi standard (SOP).

“KKM ingin memaklumkan bahawa kelulusan pendaftaran bersyarat ini memerlukan maklumat kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk antivirus dipantau serta dinilai secara berterusan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA), berdasarkan data-data terkini dari semasa ke semasa.

“Ia bagi memastikan perbandingan manfaat-risiko (benefit over risk) bagi produk berkenaan kekal positif,” katanya.

Jelasnya, KKM juga terus komited untuk mempertingkatkan akses rakyat kepada ubat–ubatan bagi tujuan rawatan atau pencegahan penularan Covid-19 di Malaysia, dengan memastikan ia dinilai dengan sewajarnya berdasarkan aspek kualiti, keselamatan dan keberkesanan.

Related posts

Leave a Comment