399 kluster aktif, 3 kluster baharu

PUTRAJAYA 23 Mac – Sebanyak 15 kluster tamat hari ini menjadikan jumlah keseluruhan tamat 911 manakala 399 kluster masih aktif termasuk tiga kluster baharu yang direkodkan hari ini.

Kluster yang tamat hari ini adalah Kluster Jalan Jitu, Kluster Penjara Kepayan, Kluster Perigi, Kluster Bestari Rantau, Kluster Jalan Kubur Darau, Kluster Semarak Bersia, Kluster Parit Lanjut, Kluster Tanah Putih.

Kluster Gudang Salak Tinggi, Kluster Jalan Teknologi, Kluster Nanga Lijan, Kluster Univista, Kluster Kidurong Dua, Kluster Lot Tujuh,  dan Kluster Tapak Bina Lombong Timah.

Sebanyak 54 kluster merekodkan pertambahan kes baharu dan antara yang merekodkan kes baharu tertinggi adalah Kluster Subang Dua (185 kes), Kluster Jalan Indah Gemilang Satu (73 kes), dan Kluster Tanjung Suria (63 kes).

Sementara itu tiga kluster baharu dikenal pasti pada hari ini yang kesemuanya melibatkan kluster tempat kerja.

  • KLUSTER BALAKONG JAYA DUA

Kluster tempat kerja ini melibatkan daerah Hulu Langat dan Kuala Selangor di Selangor. Kes-kes dalam kluster ini dilaporkan positif Covid-19 bermula pada 20 Mac 2021 hasil saringan bersasar pekerja-pekerja sebuah gudang pasar raya yang terletak di Jalan Perindustrian Balakong Jaya 2/1, Kawasan Perindustrian Balakong, Seri Kembangan. Sehingga 23 Mac, sejumlah 72 individu disaring, di mana 37 kes dikesan positif.

  • KLUSTER JALAN INDAH GEMILANG SATU

Kluster tempat kerja ini melibatkan daerah Johor Bahru di Johor. Kes-kes dalam kluster ini dilaporkan positif Covid-19 bermula pada 21 Mac 2021 hasil saringan bersasar pekerja-pekerja sebuah kilang yang terletak di Jalan Indah Gemilang 1, Taman Perindustrian Gemilang, Ulu Tiram, Johor Bahru. Sehingga 23 Mac, sejumlah 259 individu disaring, di mana 78 kes dikesan positif.

  • KLUSTER TEKNOLOGI BUKIT MINYAK

Kluster tempat kerja ini melibatkan daerah Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, dan Barat Daya di Pulau Pinang. Kes-kes dalam kluster ini dilaporkan positif Covid-19 bermula pada 12 Mac 2021 hasil saringan bersasar pekerja-pekerja sebuah kilang yang terletak di Taman Perindustrian Bukit Minyak, Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan. Sehingga 23 Mac, sejumlah 1,685 individu disaring, di mana 98 kes dikesan positif.

Related posts

Leave a Comment