Aidilfitri: 520 pasukan ronda lebuh raya

KUALA LUMPUR 21 April – Sebanyak 520 pasukan PLUSRonda akan melakukan rondaan sepanjang tempoh 29 April hingga 9 Mei ini bersempena sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Menurut PLUS Malaysia Bhd (PLUS) jumlah pasukan PLUSRonda ditambah susulan jangkaan trafik harian boleh mencecah dua juta kenderaan sehari dalam tempoh berkenaan.

Ketua Pegawai Operasi PLUS, Zakaria Ahmad Zabidi berkata PLUSRonda juga akan memberi bantuan kepada kenderaan yang terkandas di lebuh raya dalam usahanya membantu pengguna menikmati perjalanan yang selamat dan selesa.

PLUS juga akan menempatkan trak tunda serta kren di lokasi-lokasi kritikal di lebuh raya bagi memudahkan dan mempercepatkan proses pengalihan kenderaan-kenderaan yang terkandas terutamanya di laluan-laluan mendaki.

Dalam kenyataan di sini, beliau berkata di laluan kritikal, PLUS juga bersedia untuk mengaktifkan Laluan Kontra di lokasi tertentu dengan bantuan polis.

PLUS juga akan meneruskan kolaborasi bersama agensi penguatkuasaan dan kecemasan seperti polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta St John Ambulance.

Di samping itu, kira-kira 500 anggota pasukan kecemasan (ERT) juga akan berada di lebuh raya untuk memberikan bantuan.

Related posts

Leave a Comment