Mat Sentol masih mampu berpuasa

JOHOR BAHRU 17 April – Pelakon dan pelawak veteran, Mat Sentol atau nama sebenarnya Abdul Rasip Yahya bersyukur keadaan kesihatannya masih baik, mampu berpuasa dan mampu berjalan walaupun menggunakan tongkat.

“Masih belum cukup tua, ramai lagi yang tua dan gagah berpuasa. Alhamdulillah saya masih mampu berpuasa,” katanya.

Berusia 89 tahun, anak kelahiran Muar ini pernah membintangi beberapa filem antaranya Mat Tiga Suku, Mat Bond, Mat Toyol, Mat Karong Guni dan Mat Magic.

Menggemari masakan mee siam Singapura, Mat Sentol yang tinggal berdua dengan anak lelakinya, Roslee Rashid, 60, masih menghabiskan masa lapangnya dengan menulis skrip menggunakan tulisan jawi.

Seniman yang juga pernah aktif menghasilkan iklan televisyen dan radio antaranya Jojo, Tora, Ding Dang dan Apollo itu, masih mempunyai ingatan yang kuat malah bait-bait lagu dan dialog iklan juga masih mampu diingatinya membuktikan kesihatannya yang baik.

Ketika ditanya adakah bersedia untuk kembali berlakon, Mat Sentol secara spontan menjawab “Bila-bila masa,” katanya berseloroh sambil disambut ketawa pelawat yang hadir di rumahnya di Larkin, hari ini.

Beliau sebelum itu menerima kunjungan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Annuar Musa di kediamannya, hari ini.

Related posts

Leave a Comment