Masuk Singapura wajib jalani ART

SINGAPURA 28 Nov. – Semua pelawat yang memasuki Singapura dari Malaysia melalui laluan darat Perjalanan Penumpang Divaksin (VTL)  diwajibkan menjalani ujian pantas antigen (ART) sewaktu ketibaan.

Menurut Kementerian Perdagangan dan Perusahaan (MTI) hari ini, syarat baharu itu akan berkuat kuasa mulai pukul 8 pagi esok (29 Nov), bermula dengan penumpang VTL darat pertama yang akan tiba di Singapura.

Ujian ART sewaktu ketibaan akan dilakukan di Pusat Pertukaran Bas Sementara Woodlands serta Terminal Queen Street dan pelawat dikehendaki membuat satu e-bayaran bagi ART di pusat ujian secara langsung.

MTI menyatakan Singapura dan Malaysia melancarkan VTL darat di Tambak untuk membuka semula perjalanan rentas sempadan..

“ART sewaktu ketibaan akan membolehkan kita untuk mengurangkan risiko penularan B.1.1.529 di Singapura dan membolehkan kita untuk secara bertahap-tahap meluaskan VTL darat dalam keadaan selamat serta berhati-hati,” kata MTI.

Kementerian itu menyatakan semua pelawat harus membeli tiket bas mereka dan memastikan mereka menyiapkan dokumen-dokumen yang diperlukan sebelum menaiki bas VTL yang ditetapkan.

Di bawah VTL darat, yang dilancarkan pada hari yang sama dengan VTL antara Lapangan Terbang Changi dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, ada 32 perjalanan bas bagi sehala setiap hari antara kedua-dua negara.

Dalam fasa pertama VTL darat, pelawat mesti seorang rakyat, penduduk tetap atau pemegang pas jangka panjang bagi negara yang akan mereka kunjungi.

Related posts

Leave a Comment