FDA bincang vaksin kanak-kanak

WASHINGTON 2 Okt. – Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Amerika Syarikat (AS) akan mengadakan perbincangan pada bulan ini untuk mengkaji data mengenai vaksin Covid-19 Pfizer-BioNTech kepada kanak-kanak.

FDA juga akan membincangkan mengenai kelulusan dos penggalak daripada vaksin Moderna dan Johnson & Johnson.

Pengumuman FDA pada Jumaat itu susulan pihak berkuasa kesihatan berusaha mengurangkan kemungkinan peningkatan kes pada musim luruh dengan sekolah-sekolah kembali dibuka semula di seluruh negara.

Panel Jawatankuasa Penasihat Vaksin dan Produk Biologi Berkaitan (VRBPAC) FDA akan mengadakan mesyuarat pada 14 Oktober untuk membincangkan dos tambahan vaksin Moderna dan Johnson & Johnson keesokan harinya.

Kata FDA, VRBPAC akan membincangkan pengesahan vaksin Pfizer Covid-19 untuk kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun pada 26 Oktober.

Bulan lalu, agensi itu membenarkan dos penggalak vaksin Pfizer-BioNTech untuk golongan dewasa yang lebih tua dan beberapa individu yang berisiko tinggi mendapat penyakit.

Setakat Khamis lalu,kira-kira 4 juta individu telah menerima dos penggalak.

Panel juga akan mengkaji data mengenai penerimaan dos penggalak daripada vaksin berbeza daripada yang digunakan dalam siri vaksin awal, yang disebut sebagai penggalak “campuran”.

Related posts

Leave a Comment