Warga emas duduklah di rumah

SINGAPURA 1 Okt. – Warga emas berusia 60 tahun dan ke atas serta anggota keluarga yang tinggal sebumbung dengan mereka, sangat digalakkan duduk di rumah bagi mengurangkan risiko jangkitan Covid-19 ketika lonjakan kes sekarang.

Menurut Agensi Jagaan Bersepadu (AIC) semalam, adalah lebih baik mereka duduk di rumah terutama sekali jika mereka belum divaksin.

Singapura melaporkan lebih 1,000 kes tempatan pada kebanyakan hari pada separuh kedua September, sekali gus mencatat rekod baharu bagi jumlah kes harian tertinggi.

AIC melaporkan warga emas merangkumi lebih separuh daripada kes-kes tempatan sepanjang dua minggu lalu di samping angka korban Covid-19 juga meningkat.

Menurut AIC warga emas berisiko tinggi menghidap komplikasi kesihatan yang serius jika mereka dijangkiti Covid-19 dan harus mengambil langkah berjaga-jaga tambahan untuk melindungi diri.

Sejak Mei, 257 warga emas belum divaksin terjejas teruk oleh Covid-19 dan berada di bawah jagaan rapi serta memerlukan bantuan oksigen tambahan atau meninggal dunia.

AIC menasihatkan warga emas supaya hanya keluar bagi urusan penting dan mengurangkan kegiatan berkumpulan serta perhimpunan sosial sepanjang empat minggu akan datang.

Mereka juga harus menjauhi tempat-tempat sibuk, mengurangkan kegiatan tidak memakai pelitup seperti makan di pusat penjaja dan sebaliknya digalakkan untuk membawa pulang makanan.

Ketika berada di luar, mereka harus memakai pelitup gred pembedahan dengan betul pada setiap masa dan mengekalkan amalan kebersihan diri seperti membasuh tangan secara kerap, dan hanya mengunjungi hospital jika perlu.

Related posts

Leave a Comment