Denda BND100 gagal pakai pelitup muka

BERAKAS 27 Sept. – Penduduk Brunei Darussalam yang gagal menunjukkan aplikasi BruHealth p ketika keluar rumah boleh dikenakan kompaun BND100 dan nilai yang sama juga jika tidak memakai pelitup muka di tempat awam.

Menteri Kesihatan, Dr. Md Isham Jaafar berkata, mereka yang hendak meninggalkan rumah perlu mempunyai aplikasi BruHealth di telefon masing-masing atau berkongsi bersama orang yang dikenali seperti penjaga; majikan; pengurus; atau rakan.

“Sesiapa yang gagal mematuhi arahan tersebut akan dikenakan denda kompaun BND100 dan orang ramai adalah diingatkan kegagalan memakai sungkup muka di tempat-tempat awam juga akan dikenakan denda BND100,” katanya.

Bercakap pada Sidang Media Situasi Terkini Jangkitan Covid-19 di Negara Brunei Darussalam, semalam, beliau berkata, Kementerian Kesihatan juga mewajibkan pemakaian gelang tangan bagi mereka yang dikenal pasti positif Covid-19 dan juga bagi kontak-kontak yang telah diarahkan untuk menjalani Perintah Kuarantin.

Gelang tangan tersebut hendaklah dipakai sehingga tempoh kuarantin tamat.

“Sesiapa yang dengan sengaja memotong; melonggarkan; atau membuka gelang tangan sebelum tempoh pemakaian tamat akan didenda BND5,000, sebagaimana peruntukan di bawah Akta Penyakit Berjangkit (Penggal 204),” katanya.

Related posts

Leave a Comment