Pemulihan ekonomi global terancam

VENICE: Kumpulan negara G20 yang berkumpul di Venice, Itali secara bersemuka menegaskan peningkatan kes varian koronavirus dan akses terhad terhadap vaksin di negara-negara membangun mengancam pemulihan ekonomi global.

Prospek ekonomi global telah meningkat sejak perbincangan G20 pada bulan April hasil pelancaran vaksin dan pakej sokongan ekonomi, tetapi mengakui kerapuhannya dalam menghadapi varian seperti Delta yang cepat merebak.

Kumpulan G20 menambah, pemulihan dicirikan oleh perbezaan besar di seluruh dan di dalam negara serta tetap terdedah kepada risiko penyebaran varian baharu virus Covid-19 dan langkah vaksinasi yang berbeza.

Walaupun negara-negara G20 berjanji untuk menggunakan semua usaha untuk memerangi Covid-19, tuan rumah Itali mengatakan terdapat kesepakatan untuk tidak mengenakan sekatan baharu pada orang ramai.

Persidangan itu juga menekankan sokongan terhadap pemberian vaksin global yang adil namun tidak mengusulkan sebarang langkah konkrit sebaliknya hanya mengakui cadangan AS$50 bilion dana vaksin oleh tabung kewangan antarabangsa (IMF), Bank Dunia, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Pertubuhan Perdagangan Dunia.

Related posts

Leave a Comment