Tiga lagi wilayah Jepun darurat

TOKYO 14 Mei – Tiga wilayah, Hokkaido, Okayama dan Hiroshima akan diisytiharkan darurat mulai Ahad (16 Mei) sehingga 31 Mei berikutan penularan pandemik Covid-19, kata Menteri Ekonomi Jepun Yasutoshi Nishimura hari ini.

Sebelum ini enam wilayah termasuk Tokyo dan Osaka diletakkan di bawah keadaan darurat sehingga 31 Mei.

Nishimura, yang juga bertanggungjawab bagi langkah-langkah pengurusan Covid-19 mengumumkan demikian dalam satu langkah mengejut yang mencerminkan keprihatinan tentang peningkatan penularan virus Covid-19.

Pertambahan wilayah yang diletakkan di bawah keadaan darurat itu berlaku ketika Jepun bergelut dengan kenaikan kes jangkitan hanya 10 minggu sebelum Olimpik Tokyo berlangsung.

Semalam, 13 Mei, wilayah pulau utara Hokkaido, yang ditetapkan sebagai tuan rumah bagi acara larian maraton, dilaporkan mencatat 712 kes manakala Tokyo mencatat 1,010 kes.

Di merata negara, keseluruhan jumlah kes Covid-19 adalah sebanyak 656,000, dengan 11,161 kematian.

Menurut para pakar, hampir seluruh sumber perubatan sudah digunakan sepenuhnya manakala kempen vaksinasi Jepun adalah antara yang paling perlahan dalam kalangan negara-negara maju dengan hanya tiga peratus penduduk sudah menerima vaksin.

Related posts

Leave a Comment