Elak ke pasar setiap hari

TANJONG 14 Mei – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) meminta semua pengguna di negara ini merancang pembelian barang bagi mengelakkan mereka ke pasar setiap hari ketika negara sedang berperang dengan pandemik Covid-19.

Pegawai Pendidikan CAP N.V. Subbarow berkata, pengguna sepatutnya membiasakan diri dalam merancang pembelian barangan yang boleh disimpan supaya tidak perlu ke pasar atau pasar raya setiap hari.

Pengguna sepatutnya menghentikan ke pasar setiap hari dengan merancang barangan kegunaan selama tiga atau empat hari berikutnya setelah dibeli.

“Ratusan pengguna pergi ke pasar dan pasar raya setiap hari. Insiden Covid-19 kemungkinan akan berkurang jika ini dihentikan,” katanya dalam kenyataan.

Tinjauan CAP mendapati pengguna khususnya yang ke pasar setiap hari untuk membeli sayur-sayuran dan bahan-bahan lain akan menghabiskan masa berjam-jam di pasar.

CAP mengingatkan pengguna Malaysia membiasakan diri untuk menghentikan budaya membeli secara harian ini serta harus berdisiplin dan kawal diri untuk bersama-sama menyekat penularan wabak pandemik Covid-19.

Related posts

Leave a Comment