32 juta dos vaksin Pfizer-BioNTech

PUTRAJAYA 8 Mac – Malaysia memuktamadkan untuk menerima sejumlah 32 juta dos vaksin Pfizer-BioNTech,  tambahan tujuh juta dos lagi yang mampu menampung 50 peratus penduduk untuk Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).

Menteri Penyelaras PICK, Khairy Jamaluddin berkata, keputusan itu adalah hasil rundingan Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba yang akan ditandatangani minggu ini dan dihantar sepanjang tahun 2021.

Rundingan asal dibuat adalah untuk 20 peratus dan tambah kepada 39 peratus (daripada populasi).

“Kini kita muktamadkan untuk dapatkan bekalan vaksin itu sehingga 50 peratus daripada populasi rakyat di negara ini,” katanya.

Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata, pihak Pfizer dan BioNTech turut menawarkan sebanyak 20 peratus dos tambahan vaksin itu kepada Malaysia.

“Bagaimanapun, perkara itu masih lagi dalam rundingan dan tawaran itu sedang dalam pertimbangan kerajaan sama ada ia perlu ditambah ataupun tidak,” katanya.

Sementara itu, sebanyak 200,00 vaksin Covid-19 Sinovac akan diterima negara pada 15 dan 19 Mac ini dan akan digunakan sepenuhnya dalam fasa pertama PICK.

Khairy berkata, kerajaan menzahirkan keyakinan bahawa Indeks Prestasi Utama (KPI) fasa pertama PICK akan dicapai menjelang penghujung bulan ini.

KPI itu membabitkan seramai 571,802 petugas barisan hadapan yang berada dalam senarai akan menerima suntikan dos pertama dalam bulan ini.

Related posts

Leave a Comment