SOP ketat buka maahad tahfiz

IPOH 22 Feb. – Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan membenarkan maahad tahfiz di negeri ini kembali beroperasi mulai 1 Mac ini, kata Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk), Mohd Annuar Zaini.

Keputusan dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat itu dibuat setelah baginda menerima sembah nasihat daripada Kementerian Kesihatan serta Majlis Keselamatan Negeri (MKN) Perak.

Menurut Mohd Anuar, bilangan maksimum pelajar yang dibenarkan terhad kepada kapasiti ruang asrama dan sekolah dengan mematuhi jarak fizikal yang diwajibkan.

Ruang belajar, ruang hafalan, ruang solat dan ruang asrama wajib mematuhi jarak fizikal. Pelajar hanya dibenarkan mengguna bahagian bawah katil dua tingkat dalam asrama yang menyediakan katil dua tingkat.

“Ibu bapa atau penjaga dibenarkan menghantar pelajar sehingga ke pintu pagar .

Untuk meminimumkan pendedahan dan risiko, ibu bapa atau penjaga buat sementara waktu tidak dibenarkan mengadakan sebarang lawatan menziarahi pelajar,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi memastikan jarak fizikal dipatuhi dan meminimumkan berlakunya perkumpulan yang ramai pada sesuatu masa, pengurusan maahad tahfiz perlu menjadualkan waktu pendaftaran pelajar dalam tempoh masa yang lebih panjang.

Katanya lagi, makanan berkumpulan menggunakan talam tidak dibenarkan dan setiap pelajar wajib menggunakan peralatan makanan sendiri yang tidak dikongsi dengan pelajar lain.

Tambahnya, pengurusan maahad tahfiz wajib melakukan sanitasi premis sekolah dan asrama secara keseluruhan yang memenuhi piawaian yang disahkan oleh Jabatan Kesihatan atau pihak berkuasa berkaitan sebelum menerima pelajar melaporkan diri.

“Pembekal barang kantin dan asrama, begitu juga pembekal peralatan, tidak dibenarkan masuk ke kawasan maahad tahfiz,” katanya.

Di samping itu, semua petugas di maahad tahfiz hendaklah dihadkan kepada warganegara dan penduduk tetap Malaysia.

“Pengurusan tahfiz hendaklah memeriksa dan memastikan para petugas tinggal dalam rumah dan persekitaran yang tidak menimbulkan keraguan daripada segi piawaian kesihatan,” kata Mohd Annuar.

Related posts

Leave a Comment