Kelantan tangguh kuliah agama

KOTA BHARU 14 Nov. – Tangguh kuliah agama di semua masjid dan surau di Kelantan mulai hari ini sehingga 28 November. Itu arahan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) .

Dalam satu kenyataan, Yang Dipertua MAIK  Tengku Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata pendekatan itu sebagai langkah bagi membendung penularan Covid-19.

Beliau berkata perkara itu turut mendapat perkenan daripada Sultan Kelantan Sultan Muhammad V sebagai Ketua Agama Islam sebagaimana peruntukan Perkara 6 (1) Undang-undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan bagi penangguhan kuliah agama di masjid seluruh negeri berkenaan.

“Sejak akhir-akhir ini berlaku peningkatan dalam kes Covid-19 di seluruh negara termasuk di Kelantan. Oleh itu, MAIK memutuskan supaya semua kuliah agama sama ada Kuliah Subuh, Kuliah Maghrib, Kuliah Dhuha dan kuliah lain termasuk kelas al-Quran ditangguhkan,” katanya.

Tengku Mohamad Rizam yang juga Tengku Temenggong Kelantan berkata bagi solat fardu dan solat sunat pula, ia boleh dilaksanakan seperti biasa dengan mematuhi semua prosedur operasi standard (SOP) pencegahan wabak Covid-19 yang dikeluarkan MAIK sebelum ini.

Related posts

Leave a Comment