Kes jangkitan kekal 4 digit

PUTRAJAYA 14 Nov. – Jumlah kes jangkitan Covid-19 kekal empat digit hari ini apabila mencatatkan sebanyak 1,114 kes baharu menjadikan jumlah kumulatif ada;ah sebanyak 46,209 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor HIsham Abdullah, berkata peningkatan kes baharu ini menjadikan jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 adalah 12,131 kes.

Daripada 1,114 kes baharu pada hari ini, terdapat dua kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara, melibatkan seorang warganegara dan seorang bukan warganegara yang tiba dari Indonesia dan Jordan..

Di samping itu, dua lagi kematian dilaporkan menjadikan jumlah kematian 306 kes atau 0.7 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Beliau berkata kes kematian itu melibatkan wanita berumur 78 tahun yang mendapat rawatan di Hospital Queen Elizabeth, Sabah dan mempunyai sejarah osteoarthritis.

Seorang lagi melibatkan lelaki berumur 51 tahun yang mendapat rawatan di hospital sama dan mempunyai sejarah penyakit darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang kronik.

Sebanyak 803 kes pulih yang menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya dari Covid-19 adalah 33,772 kes atau 73.1 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Sehingga kini, terdapat 103 kes positif Covid-19 yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan 43 kes memerlukan bantuan pernafasan.

Related posts

Leave a Comment