Keresahan bakal jemaah menghadapi isu kekangan kuota haji

KETIKA ini kira-kira 2 juta umat Islam yang terpilih dari seluruh dunia berada di Arafah untuk wukuf, sebagai tanda bermulanya musim haji tahun ini. Angka tidak rasmi sebelum ini menunjukkan 1.4 juta umat Islam sudah memasuki kota Mekah untuk menunaikan rukun Islam yang kelima itu. Difahamkan jumlah ini akan mencecah 2 juta orang tetapi tidak menyamai 3.2 juta orang pada tahun lalu. Jumlah itu merosot disebabkan pengurangan kuota yang dilakukan oleh kerajaan Arab Saudi berikutan kerja-kerja ubah suai dan menaik taraf kemudahan infrastruktur sekitar Masjidilharam. Bagi rakyat tempatan di Malaysia, mereka amat terasa kesan pengurangan kuota itu. Maka mereka yang sedang berada di tanah suci ketika ini memang bertuah dan merupakan insan-insan yang terpilih.

Sehingga saat-saat akhir sebelum ‘pintu Mekah ditutup’ kepada jemaah haji, masih ramai yang menaruh harapan untuk men-dapat undangan menjadi tetamu Allah. Ketidaktentuan ‘penerbangan’ meresahkan mereka yang dikhabarkan mendapat tempat. Bagaimanapun masalah kuota tetap menjadi halangan. Isu kos atau tambang bukan lagi perkara utama yang dihadapi masyarakat Islam khususnya di negara ini. Jika dulu, masyarakat kita terutama di luar bandar ada yang terpaksa ‘bergolok bergadai’ untuk mengumpul wang tetapi hari ini masalah itu tidak timbul lagi. Modal utama yang diperlukan hari ini ialah ‘jemputan rasmi dari Tabung Haji’. Mungkin jika TH menawarkan kepada mereka yang mempunyai wang yang cukup dengan kos sebenar tanpa subsidi (RM15,555), akan ada ramai yang bersedia memenuhi undangan itu asalkan mereka menjadi tetamu Allah.

Peluang untuk menunaikan haji juga semakin mudah apabila pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) turut diberi peluang mendaftar. Pencarum tidak perlu lagi menunggu simpanan melalui TH untuk kelayakan mendaftar. Namun perjalanan sebenar ke Mekah masih jauh. Seperti yang disebut tadi, bukan modal menjadi penghalang tetapi kuota. Setiap tahun Malaysia merayu untuk menambah kuota yang ditetapkan iaitu seramai 28,000 orang. Malaysia mengharapkan tambahan sebanyak 10,000 lagi setiap tahun walaupun kuota yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kerjasa-ma Islam (OIC) hanya 0.1 peratus daripada jumlah penduduk sesebuah negara.

Tahun ini jumlah kuota hanya 22,320 orang, berkurangan sebanyak 20 peratus berbanding pada tahun sebelumnya. Tahun lalu, Selak pernah menyelak isu berkaitan peluang penyimpan di TH menunaikan haji ini. Ketika itu seorang sahabat memberitahu, sejak remaja, beliau memang berhasrat untuk menunaikan haji. Apabila membuka akaun kira-kira 30 tahun lalu, niat mahu menunaikan haji itu sudah ada. Ketika itu tidak terlintas soal dividen atau bonus hasil simpanannya. Setiap bulan, beliau tidak pernah lupa menambah simpanan termasuk melalui potongan gaji. Malangnya beliau tidak mendaftar kerana menyangkakan TH akan menjemputnya apabila simpanannya mencukupi (RM10,000). Ternyata beliau silap. Akhirnya beliau mendaftar dan giliran yang sedang menantinya ialah pada tahun 2045, ketika usianya mencecah 84 tahun. Mengikut rekod TH, ketika ini ada yang perlu menunggu sehingga 49 tahun untuk menunaikan haji.

Berlinang air matanya membayangkan jika diizinkan Allah, apakah ketika itu beliau benar-benar ‘berkemampuan’ ? Adakah ketika itu beliau masih kuat untuk melakukan tawaf di Baitullah serta sai antara Safa ke Marwah? Adakah kesihatannya benar-benar mengizinkan? Atau adakah ketika itu, beliau sudah menghadap Ilahi? Akhirnya beliau pasrah kerana mungkin inilah yang dikatakan ‘jika belum sampai seru!…’ Bukan seru kerana tidak terniat untuk menunaikan haji tetapi seru sesudah namanya dimasukkan dalam kuota.

Dalam hal ini, apakah harapan yang dapat diberikan kepada mereka yang sudah lama menyimpan sedikit demi sedikit tetapi tidak mendaftar? Jumlah mereka yang mendaftar haji pula kini mencecah kepada sejuta orang. Melihat kepada angka ini, TH perlu melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah kuota yang akan terus berkurangan pada tahun depan.

Pengerusi TH, Abdul Azeez Rahim baru-baru ini mencadangkan mahu mengurangkan jumlah kakitangannya untuk dihantar ke Mekah pada musim haji bagi menambah bilangan kuota jemaah. TH akan melantik rakyat Malaysia yang bermastautin di Mekah bagi menggantikan kakitangan yang dihantar. Jika ini dapat dilakukan, TH dapat menambah 600 jemaah lagi. Tidak pasti sama ada langkah ini sebagai salah satu jalan keluar terbaik. Apa yang penting, biar apa juga langkah yang diambil, kita tidak mahu melihat perkhidmatan kepada jemaah di sana terjejas.

Pada masa yang sama TH boleh melihat semula formula dalam memilih jemaah. Kaji dan semak semula sistem siapa daftar dulu akan pergi lebih awal. Berikan pertimbangan istimewa kepada pendeposit yang setia menyimpan sedikit demi sedikit sehingga wangnya mencukupi ketika telah menjangkau usia warga emas. Berilah keutamaan kepada golongan seperti ini yang sebenarnya masih mempunyai tahap kesihatan yang boleh dianggap baik. Bukanlah bertujuan menghalang mereka yang masih muda untuk ke sana tetapi sebagai tanda menghargai kesetiaan mereka (pendeposit) menyimpan dengan TH.

Mungkin bagi yang sudah memasuki usia tua, peluang untuk ke tanah suci amat diharapkan. Eloklah diselak semula hadis daripada Ibn ‘Abbas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara; masa muda sebelum datang masa tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin), masa lapang sebelum tiba masa sibuk, masa hidup sebelum tiba masa mati,’’ (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Tidak dinafikan ada dalam kalangan jemaah yang sudah ke sana berulang kali untuk menunaikan haji. Entah di mana silapnya. Mungkin inilah yang dikatakan apabila tiba seru, tidak kira usia, tidak kira kekerapannya. Jika belum sampai seru, andai anda ada wang berjuta, harta bertimbun, hasrat itu tidak terlaksana. Ada sahaja halangan atau rintangan. Salah satu daripadanya tentulah kuota di samping masalah kesihatan, pengangkutan serta halangan perjalanan disebabkan suasana yang tidak aman, umpamanya peperangan.

Sama-samalah kita berdoa agar tahun depan lebih ramai dapat menjadi tetamu Allah untuk menunaikan haji, sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Kepada mereka yang berada di negara ini, bersama-samalah kita melakukan ibadah korban mulai esok 10 Zulhijah dan hari-hari Tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijah. Semoga ibadah korban ini mendapat ganjaran yang dijanjikan. Selamat Hari Raya Aidiladha kepada seluruh umat Islam.

UMA141013014C001_2#

Related posts

Leave a Comment