Pejabat Ketua Pembangkang lapor polis

KUALA LUMPUR 10 Jan. –  Pejabat Ketua Pembangkang membuat laporan polis berhubung dakwaan dan fitnah mengaitkan Perikatan Nasional (PN) dan pemimpinnya cuba merasuah Yang di-Pertuan Agong seperti tular di media sosial.

Setiausaha Sulit kepada Hamzah Zainudin, Ahmad Ikhwan Fadhli, membuat laporan polis itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini.

Beliau berkata laporan itu dibuat bagi membersihkan imej baik Ketua Pembangkang merangkap Setiausaha Agung PN yang terjejas kerana fitnah yang dilemparkan melalui media sosial.

Justeru, beliau menggesa pihak tidak bertanggungjawab dengan sengaja mereka-reka cerita mengenai dana RM1 bilion untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan termasuk menuduh pembangkang mendalangi Langkah Dubai supaya berhenti memainkan fitnah itu.

Beliau juga kecewa dengan sikap pilih kasih kerajaan pimpinan Anwar  terhadap pihak yang memainkan isu 3R (kaum, agama dan raja) kerana lebih cenderung menghukum pemimpin pembangkang saja tetapi tidak mengambil apa-apa tindakan ke atas pemimpin mahupun penyokong kerajaan.

Kami kesal kerana kerajaan tidak menunjukkan kesungguhan dalam menyekat penyebaran fitnah yang membabitkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Artikel berkaitan dimuatnaik pada 8 Januari lalu dan sehingga kini masih ada dan boleh diakses.

“Apa respon daripada pihak kerajaan dan penyokong kerajaan? Tiada. Dimanakah Menteri Komunikasi? Dimanakah Menteri Undang-Undang? Dimanakah Menteri Digital? Tiada (tindakan diambil).

“Sedangkan mereka bercakap mengenai isu 3R tetapi itu jelas memberi implikasi negatif terhadap imej Yang di-Pertuan Agong tidak disekat pula bahkan dibiarkan. Adakah ini sengaja?

“Saya pasti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Kementerian Komunikasi, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempunyai segala kepakaran dan keupayaan untuk menjejak penderhaka yang memfitnah Yang di-Pertuan Agong,” katanya pada sidang media selepas membuat laporan polis pagi tadi.

Ditanya adakah akan menyaman pengguna media sosial termasuk pemilik portal yang memuatnaik artikel memfitnah Ketua Pembangkang, Ahmad Ikhwan berkata perkara itu akan dibincangkan dengan peguam untuk mempertimbang tindakan perundangan selanjutnya terhadap mereka.

Justeru, beliau berharap kerajaan tidak pilih bulu sekali gus mengambil tindakan terhadap pihak termasuk yang pro kerajaan, dikesan melakukan provokasi atau sengaja mengapi-api isu berkait 3R.

“Saya minta polis dengan segala kekuatan menggunakan kepakaran yang ada untuk menjejaki orang yang menulis artikel ini, orang yang memuat naik artikel ini dan menyebarkan dengan tujuan jahat.

“Saya minta semua rakyat Malaysia berdoa agar fitnah ini dihentikan termasuk Langkah Dubai yang mengaitkan nama baik Yang di-Pertuan Agong perlu dihentikan… tiada kena mengenai dengan Ketua Pembangkang.

“Jangan hanya semut dekat Dubai dia nampak, gajah depan mata dia tak nampak. Ini pesanan kepada kerajaan,” katanya.

Semalam, Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, meminta pihak berkuasa menyiasat dakwaan seorang pemimpin PN terbabit dalam cubaan merasuah individu berpengaruh dan ahli Parlimen untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan.

Memetik laporan FMT, dakwaan itu yang disiarkan sebuah blog mendakwa pemimpin PN yang juga seorang ahli Parlimen didakwa menyediakan dana berjumlah RM1 bilion untuk memberi rasuah kepada ahli Parlimen kerajaan, agar menarik balik sokongan kepada menteri.

Related posts

Leave a Comment