Peti undi tambahan di 10 kawasan

PUTRAJAYA 16 Nov. – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan melaksanakan penggunaan satu peti undi tambahan di kawasan pilihan raya yang melibatkan pertandingan tujuh penjuru atau lebih.

Dalam satu kenyataan petang ini, Setiusaha SPR Datuk Indera Ikmalrudin Ishak berkata, pihaknya menyenaraikan 10 kawasan Parlimen yang terlibat serta dua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Kawasan Parlimen adalah Batu yang menyaksikan 10 penjuru, diikuti Ampang sembilan penjuru; Kota Raja, Bangi dan Sepang lapan penjuru manakala Sungai Buloh, Klang, Kapar, Alor Setar dan Sungai Siput tujuh penjuru.

Manakala DUN Chenderiang, Perak menjadi kerusi DUN yang paling ramai ditandingi membabitkan tujuh calon dan DUN Bugaya yang mengadakan Pilihan Raya Kecil (PRK) pada 19 November ini, menyaksikan pertandingan tujuh penjuru.

“Penambahan satu peti undi ini di setiap saluran adalah perlu setelah mengambil kira saiz kertas undi yang disediakan adalah lebih besar dan memerlukan ruang yang mencukupi untuk  semua kertas undi yang telah ditanda oleh pengundi,” katanya.

Related posts

Leave a Comment