Setia bukan khianat jika tidak terpilih

PUTRAJAYA: Pemilihan calon mewakili Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) bukan sesuatu yang mudah kerana banyak pertimbangan diambil kira sebelum pemilihan calon dimuktamadkan.

Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, keputusan yang tegas, berani dan bijaksana perlu dilakukan dalam usaha memulih dan menjadi pencetus kepada kebangkitan UMNO dan BN.

“Tahniah kepada semua calon BN yang berjaya dipilih. Sesungguh anda adalah yang terbaik kalangan terbaik.

“Sesungguhnya Top 5 melakukan penyaringan yang terperinci bagi mengelak berlakunya pisang berbuah kali daripada sikap, pendirian dan tingkah laku yang boleh memudaratkan UMNO dan BN,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Zahid yang juga Presiden UMNO menyifatkan mereka yang terpilih adalah antara yang ramai dalam BN yang memenuhi ciri kriteria “WALI” yang diperlukan untuk memenangi PRU pada kali ini, iaitu boleh menang, kebolehterimaan dan disenangi.

Ahmad Zahid berkata, sekiranya perubahan tidak dilakukan UMNO dan BN sekarang, boleh menyebabkan parti ketinggalan ke belakang di kala parti pesaing melakukan perubahan terutama kalangan calon yang bertanding pada PRU15.

“Suara anak muda sangat penting dan kita perlu mendengar dan memberikan peluang calon baharu untuk bertanding.

“Yang sudah lama menjadi wakil rakyat perlu memberikan peluang suara anak-anak mengambil tempat dan kedudukan.

“Ketika yang sudah lama bertanding dahulu mereka juga disokong oleh anak muda dan dewasa yang lain. Tanpa sokongan ini mereka tidak akan dapat menjadi wakil rakyat untuk berpenggal-penggal lamanya,” katanya.

Beliau berkata, mereka yang tidak terpilih menjadi calon kali ini perlu berjiwa besar menerima keputusan sebagaimana mereka pernah diberikan peluang belasan dan puluhan tahun dahulu.

“Jangan pula cetuskan rasa tidak berpuas hati, marah, protes, cah keting, sabotaj malah cuba tutup bilik gerakan, memberikan kenyataan yang memburukkan reputasi parti mereka sendiri.

“Mereka perlu sedar apabila ini dicetuskan ini menunjukkan warna sebenar sikap mereka terhadap parti dan rakyat perlu nilai sendiri peribadi politik sedemikian,” katanya.

Beliau berkata, ketika ini kesetiaan kepada parti, merapatkan barisan lebih penting daripada merintih apabila tidak dicalonkan.

“Maka janganlah pula terfikir untuk mengkhianati parti secara langsung dan tidak langsung.

“Jika ini berlaku bermakna tidak bersyukur kerana selama ini mereka relevan, menjawat jawatan lama kerana atas tiket parti UMNO dan BN,” katanya.

Ahmad Zahid menjelaskan keputusan meletakkan muka baharu juga sebahagian peremajaan parti dan memastikan pembabitan anak muda diberikan tempat dan kedudukan sewajarnya untuk memastikan suara dan undi muda di bawah 40 tahun tidak dipinggirkan.

“Kita perlu menerima hakikat undi bawah 39 tahun mewakili sekitar 50 peratus pengundi di negara ini yang bakal mengundi pada PRU15.

“Maka kita perlu pastikan sayap puteri dan pemuda BN berada dalam landasan yang betul di barisan hadapan, di BN, sebab itulah misalnya Ketua Puteri UMNO Malaysia, Ketua Puteri Negeri, Pemuda UMNO mengambil tempat dan kedudukan,” katanya.

Beliau berkata, yang sudah lama berpolitik memberi laluan menjadi suri teladan BN manakala yang muda mulai mengambil tempat dan kedudukan bagi memperbaharui kesinambungan kepimpinan masa depan.

“Kita perlu berubah, dalam politik ‘No one person is indispensable, but all people are important’.

“Apabila tidak tersenarai bukan maknanya tidak penting akan tetapi tidak selamanya kita menongkat langit maka laluan kepada calon baharu perlu dilakukan seperti kata peribahasa patah tumbuh hilang berganti.

“Insya-Allah, marilah kita bersama-sama merapatkan barisan, mengukuhkan kesepaduan kita, memastikan kemenangan besar Barisan Nasional demi kestabilan dan kemakmuran negara,” katanya.

Related posts

Leave a Comment