Dr Mahathir ketuai senarai calon GTA

BANGI 2 Nov. – Dr. Mahathir Mohamad mengetuai senarai 121 calon Gerakan Tanah Air (GTA) yang bakal bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) pada 19 November ini.

Beliau yang juga Pengerusi GTA akan mempertahankan kerusi Langkawi dengan menggunakan logo Pejuang manakala calon-calon GTA di Kelantan akan menggunakan logo Putra, salah sebuah parti komponen GTA.

Selain Dr. Mahathir, turut mempertahankan kerusi yang dimenangi pada PRU lalu adalah anaknya, Mukhriz yang juga Presiden Pejuang yang akan mempertahankan kerusi Jerlun dan  Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu).

Dr Mahathir, Mukhriz dan Amiruddin memenangi kerusi tersebut pada PRU lalu atas tiket Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di bawah Pakatan Harapan (PH).

Pengumuman  nama calon dan penyampaian watikah berlangsung di Pusat Konvensyen Bangi dekat sini petang ini yang dihadiri Dr Mahathir serta pemimpin parti terlibat serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Presiden Putra yang juga Pengerusi GTA Kelantan, Dr. Ibrahim Ali akan bertanding menggunakan logo Putra di Parlimen Rantau Panjang bersama lapan calon lain serta lima lagi calon Pejuang.

Timbalan Presiden Putra, Mohd Khalid Mohd Yunus yang juga bekas timbalan menteri Kabinet BN dinamakan sebagai calon GTA bagi kerusi Parlimen Jempol dan Naib Presiden  Aziz Jamaludin Mhd Tahir akan bertanding di Gombak.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Filem Nasional (Finas), Ahmad Idham Ahmad Nadzri pula diletakkan di kerusi Port Dickson manakala pelakon Eizlan Yusof di Sabak Bernam.

Selain itu, pelakon Azlan Sani Zawawi atau lebih dikenali sebagai Lando turut dicalonkan bagi Parlimen Tanjung Karang. Mereka mewakili badan bukan kerajaan (NGO) Gagasan Bangsa

Sementara itu, Timbalan Presiden Pejuang, Marzuki Yahya akan bertanding di kerusi Parlimen Sungai Petani, manakala Ketua Pejuangnita, Nurul Ashikin Mabahwi di Ampang dan Kharuddin Abu Hassan pula akan bertanding di Titiwangsa.

Sementara itu Berjasa menurunkan sembilan calon Parlimen dan empat bagi DUN yang diketuai oleh Presidennya Ustaz Zamani bin Ibrahim yang akan bertanding di P133 Tampin.

Bagaimanapun tidak ada nama bekas Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador yang sebelum ini dikhabarkan akan menjadi calon GTA bagi Parlimen Rembau.

Related posts

Leave a Comment