Anugerah Sastera Negara Ke-15

KUALA LUMPUR 4 Okt. – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah malam ini berkenan mengurniakan Anugerah Sastera Negara ke-15 kepada sasterawan, Datuk Rahman Shaari.

Turut berangkat, Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Rahman dalam sembah ucapannya berkata mata pelajaran Kesusasteraan Melayu hendaklah terus diperkemas, dengan mengaplikasi “kaedah berfokus” dan “kaedah mengalami menghayati” yang dikenali dengan meluas sejak 1980-an.

Katanya pemilihan karya untuk dijadikan teks persekolahan juga hendaklah dibuat dengan rapi dan teliti.

“Jika kedua-dua segi ini berjaya dipermaju, kita tidak mempunyai alasan untuk melihat sastera sebagai subjek yang berada di bawah sains atau apa-apa subjek dan aliran,” katanya yang menghasilkan sejumlah buku puisi selain menghasilkan novel, cerpen dan skrip drama.

Pada 22 Jun lalu, Rahman diumumkan sebagai penerima Anugerah Sastera Negara ke-15 yang membawa gelaran Sasterawan Negara.

Pemilihan Rahman berdasarkan kepada sumbangan beliau yang memanfaatkan sebahagian besar hidupnya untuk perkembangan sastera tanah air.

Anugerah Sastera Negara diberikan sejak 1981 kepada sasterawan yang menulis dalam Bahasa Melayu dan telah memberikan sumbangan yang cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui karya bermutu tinggi.

Related posts

Leave a Comment