Malaysia kecewa tiada kemajuan di Myanmar

NEW YORK: Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob menyatakan rasa kecewa Malaysia dengan situasi di Myanmar sejak rampasan kuasa pada Februari 2021

Lebih mendukacitakan, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak mengambil sebarang tindakan serius dalam menangani situasi itu.

“Malah, ada yang melihat Majlis Keselamatan lepas tangan dan menyerahkannya kepada ASEAN,” katanya pada Perhimpunan Agung PBB (UNGA) Ke-77, di sini, hari ini.

Namun, Malaysia kecewa tiada kemajuan bermakna dalam pelaksanaan Kesepakatan Lima Perkara ASEAN, terutama oleh pihak junta Myanmar.

Justeru, katanya dalam acuan sekarang, Kesepakatan Lima Perkara ASEAN tidak boleh diteruskan dan perlu diberi nafas baharu serta diperhalusi berdasarkan rangka kerja, jangka masa dan matlamat akhir yang lebih jelas.

“Sesungguhnya, yang lebih penting ialah aspirasi rakyat Myanmar perlu dipenuhi,” katanya.

Ismail Sabri berkata, krisis politik di Myanmar juga telah memburukkan lagi keadaan berjuta-juta penduduk menjadi pelarian, termasuk etnik Rohingya.

Katanya, walaupun Malaysia bukan negara yang menandatangani Konvensyen Status Pelarian 1951 dan Protokol 1967, atas dasar kemanusiaan menerima hampir 200,000 pelarian Rohingya.

Oleh demikian, kata Perdana Menteri, adalah menjadi tanggungjawab semua negara, termasuk negara konvensyen itu mengambil lebih ramai pelarian bagi ditempatkan di negara masing-masing.

Pada masa sama, Malaysia berpendapat penting bagi dunia menangani punca utama krisis Rohingya dan percaya isu berkenaan tidak akan diselesaikan selagi krisis di negara itu berterusan.

Related posts

Leave a Comment