WHO nasihat tidak guna dua terapi

LONDON: Pakar Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menasihatkan agar dua terapi antibodi Covid-19 tidak digunakan kepada pesakit atas dasar Omicron dan cabang terbaharu varian itu berkemungkinan menjadikannya lapuk.

Kedua-dua terapi yang direka untuk berfungsi dengan mengikat protein lonjakan SARS-CoV-2 bagi meneutralkan keupayaan virus untuk menjangkiti sel adalah beberapa ubat pertama yang dibangunkan pada awal pandemik itu.

Berikutan virus itu berkembang dan bukti yang semakin meningkat daripada ujian makmal mencadangkan dua terapi – sotrovimab serta casirivimab-imdevimab – mempunyai aktiviti klinikal yang terhad terhadap lelaran terbaru virus.

Akibatnya, rawatan itu juga tidak diperakui pengawal selia kesihatan Amerika Syarikat (AS).

Produk keluaran GSK dan rakan kongsi Vir Biotechnology, sotrovimab yang menjana jualan berbilion dolar dan menjadi antara pembuat ubat utama Britain tahun lalu telah ditarik balik daripada pasaran AS oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA) AS pada April.

Amerika Syarikat mula mempersoalkan keberkesanan klinikal sotrovimab terhadap Omicron seawal Februari, namun kesedaran WHO terhadap perkara itu datang sedikit lewat.

Related posts

Leave a Comment