Johnson tinggalkan 10 Downing Street

LONDON: Boris Johnson mengucapkan selamat tinggal kepada Downing Street sambil berikrar memberi sokongan penuh kepada penggantinya Liz Truss, sebagai Perdana Menteri Britain yang ke-15.

“Saya akan menyokong Liz Truss dan setiap langkah kerajaan baharu.” katanya dalam ucapan di hadapan pintu No. 10 Downing Street.

Beliau yang ditemani isterinya Carrie Johnson mengucapkan selamat tinggal diiringi sorakan dan tepukan daripada penyokong sebelum ke istana Balmoral,  Scotland untuk mengemukakan peletakan jawatan kepada Ratu Elizabeth II.

Johnson yang tempohnya didominasi isu Brexit dan Covid-19 dipendekkan susulan skandal berkaitan.

Dalam ucapannya, Johnson menyamakan dirinya dengan ‘antara roket penggalak yang sudah memenuhi fungsinya’ dan akan dipercikkan ‘di sudut terpencil dan tidak jelas di Pasifik’.

Beliau juga menggesa parti Konservatif yang memerintah untuk mengetepikan perbezaan bagi menangani krisis tenaga yang dilihat akan menguasai masa depan pentadbiran Truss.

“Jika Dilyn (anjing) dan Larry (kucing Downing Street) boleh mengatasi kesukaran mereka sekali-sekala maka begitu juga parti Konservatif,” katanya.

Pada kebiasaannya penyerahan kuasa di Britain adalah urusan pantas, dengan penyandang dan pengganti jawatan itu membuat perjalanan singkat ke Istana Buckingham secara berturut-turut.

Namun, Johnson dan Truss berdepan perjalanan pergi dan balik sejauh 1,600 kilometer ke istana Balmoral di kawasan tanah tinggi Scotland.

Ratu Elizabeth memilih untuk tidak pulang daripada cuti musim panas tahunannya untuk menghadiri majlis ringkas itu, susulan masalah kesihatan berterusan yang menjejaskan keupayaannya untuk berjalan dan berdiri.

Johnson dijangka tiba pada jam 11.20 pagi di Balmoral, disusuli Truss pula pada pukul 12.10 tengah hari.

Related posts

Leave a Comment