139 bot nelayan asing ditenggelamkan

๐—ž๐—จ๐—”๐—Ÿ๐—” ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—˜๐—ก๐—š๐—š๐—”๐—ก๐—จ ๐Ÿฎ๐Ÿฑ ๐— ๐—ฎ๐—ฐ – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Terengganu menenggelamkan dua bot nelayan Vietnam yang dilucut hak untuk dijadikan tukun tiruan berhampiran perairan Pulau Perhentian, semalam.

Pengarah Maritim Negeri Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi bin Mohd Ramli berkata, bot-bot ini telah ditahan oleh Kapal Maritim (KM) PEKAN dan KM LANGKAWI melalui OP NAGA BARAT dan OP KUDA LAUT yang turut melibatkan penahanan 26 kru termasuk tekong warga Vietnam.

Dua bot nelayan Vietnam itu ditahan serta dilucut hak oleh mahkamah tahun lepas atas kesalahan menceroboh dan menangkap ikan di perairan negara.

Kesemua bot disabitkan kesalahan di bawah Seksyen 15(1) dan 16(3) Akta Perikanan 1985, memasuki perairan perikanan Malaysia tanpa kebenaran Ketua Pegarah Perikanan Malaysia.

Mahkamah mengenakan denda sejumlah RM2.5 juta ke atas dua bot ini, namun tiada sebarang denda dijelaskan oleh pemilik.

Berikutan itu mahkamah melucutkan hak dua bot ini untuk dilupuskan serta hukuman penjara tujuh bulan bulan ke atas 26 nelayan Vietnam.

Ini merupakan pelupusan siri ketiga bagi tahun 2022 oleh Maritim Negeri Terengganu dan sehingga kini sebanyak 139 bot nelayan asing dengan anggaran nilai RM205.5 juta dilupus serta ditenggelamkan sebagai tukun di sepanjang perairan Terengganu.

Sebanyak 30 buah bot masih berada di Pusat Tahanan Vesel (PTV) Maritim Negeri Terengganu, PTV Zon Maritim Kemaman dan PTV Bukit Datu.

Related posts

Leave a Comment