Tempah vaksin kanak-kanak 31 Januari

KUALA LUMPUR 20 Jan. – Sistem tempahan janji temu pemberian vaksinasi kanak-kanak berusia lima hingga bawah 12 tahun melalui aplikasi MySejahtera akan dibuka pada hujung bulan ini, kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Beliau memberitahu, sebagai permulaan ibu bapa boleh mula mendaftarkan anak mereka sebagai tanggungan dalam aplikasi berkenaan.

Katanya, pelancaran program pemberian vaksinasi kanak-kanak berusia lima hingga bawah 12 tahun akan diadakan pada 3 Februari 2022 di Hospital Tunku Azizah, Kuala Lumpur.

Tempahan janji temu vaksinasi bagi golongan berkenaan akan dibuka secara berperingkat bermula 31 Januari ini untuk mereka yang tinggal di Lembah Klang.

“Perincian mengenai akses kepada sistem tempahan janji temu akan dimaklumkan dalam masa terdekat,” katanya pada sidang media di Parlimen di sini hari ini.

Sementara itu, Khairy berkata, sebanyak 579,624 kes jangkitan Covid-19 dilaporkan membabitkan populasi remaja dan kanak-kanak berumur kurang daripada 18 tahun, bagi tempoh 25 Januari lalu hingga semalam.

Daripada jumlah itu, sebanyak 269,773 kes membabitkan kanak-kanak berumur lima hingga 11 tahun.

Kebiasaannya, beliau berkata kanak-kanak yang dijangkiti Covid-19 ada sebilangan yang mengalami gejala teruk serta memerlukan rawatan di hospital termasuk di unit rawatan rapi.

Katanya, sejak bermulanya pandemik, Kementerian telah memantau status jangkitan Covid-19 terutama di dalam populasi remaja dan kanak-kanak.

Secara keseluruhannya, sebanyak 144 kematian telah direkodkan akibat daripada jangkitan Covid-19 dalam kalangan populasi berumur 18 tahun dan ke bawah.

Related posts

Leave a Comment