Langkah baharu di premis makanan

SINGAPURA 9 Okt. – Mulai 13 Oktober ini individu yang belum divaksin tidak dibenarkan memasuki pusat membeli belah atau duduk makan di pusat penjaja atau premis makanan.

Menurut Kementerian Kesihatan (MoH), mereka yang sudah lengkap divaksin boleh terus melakukan kegiatan tersebut tetapi hanya dalam kumpulan sehingga dua orang.

Bagaimanapun mereka yang belum divaksin boleh membeli makanan yang dibungkus untuk dibawa pulang.

Pengerusi bersama pasukan bertindak berbilang kementerian Gan Kim Yong berkata langkah-langkah pengurusan selamat berdasarkan status vaksinasi yang diperluas itu akan lebih melindungi mereka yang belum lengkap divaksin.

Katanya, terdapat beberapa premis yang kerap dikunjungi sejumlah besar individu yang dijangkiti, termasuk mereka yang belum divaksin, yang kemudian jatuh sakit. “Premis-premis tersebut termasuk cawangan-cawangan (makanan dan minuman), premis runcit dan pusat beli belah,” katanya.

Langkah-langkah itu juga dilaksanakan di tempat-tempat daya tarikan manakala perusahaan yang boleh melaksanakan langkah-langkah diperluas itu lebih awal amat digalakkan berbuat demikian.

Related posts

Leave a Comment