Kanak-kanak Chile diberi Sinovac

SANTIAGO: Pihak Berkuasa Kesihatan Chile pada Isnin meluluskan penggunaan vaksin Sinovac untuk kanak-kanak berusia 6 tahun ke atas, negara Amerika Latin pertama yang melaksanakan program vaksinasi terhadap golongan itu.

Menurut Pengarah Institut Kesihatan Awam, Heriberto Garcia, kelulusan itu dicapai melalui pengundian pakar yang menyaksikan lima memihak dan satu membantah.

Kementerian Kesihatan akan memutuskan tarikh dan mekanisme untuk memulakan vaksinasi itu.

“Kita sudah meluluskan penggunaan vaksin CoronaVac (vaksin yang dihasilkan oleh Sinovac) kepada kanak-kanak berusia 6 tahun ke atas untuk melindungi mereka.

“Jika kita melindungi kanak-kanak, kita juga akan melindungi warga emas dan keluarga mereka,” katanya.

Kelulusan tersebut turut diberikan selepas negara itu mencapai kadar vaksinasi lebih tiga per empat populasi.

Presiden Sebastian Pinera menyifatkan langkah itu adalah sebagai langkah awal untuk berdepan kemungkinan yang lebih buruk.

“Jadi apa maksudnya? Ini bermakna vaksin adalah selamat dan berkesan. Jadi apa yang akan kita lakukan sebagai kerajaan? Kita akan memvaksin kanak-kanak berusia antara 6 hingga 11 tahun.

“Kita sudah memberikan vaksin kepada kesemua individu berusia 11 tahun ke atas, kini adalah giliran mereka. Dengan cara ini, kita akan lebih dilindungi dan bersedia, kerana kita mengharapkan yang terbaik, tetapi bersedia untuk terburuk,” katanya.

Sebelum ini beberapa negara Amerika Latin sudah meluluskan penggunaan vaksin Pfizer untuk kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas.

China sebelum ini meluluskan penggunaan vaksin Sinovac dan Sinopharm terhadap kanak-kanak berusia 3 hingga 17 tahun.

Related posts

Leave a Comment