PKP seluruh Sarawak 29 Mei – 11 Jun

KUCHING 27 Mei – Seluruh negeri Sarawak diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mulai Sabtu ini hingga 11 Jun, kata Timbalan Ketua Menteri Douglas Uggah Embas hari ini.

Keputusan itu dibuat setelah mengambil kira situasi semasa Covid-19 yang semakin meruncing  dan juga situasi fasiliti kesihatan yang kritikal serta varian yang membimbangkan (VOC) yang telah dikesan di Sarawak baru-baru ini.

Uggah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) berkata tindakan yang lebih drastik perlu untuk mengawal jangkitan Covid-19 sekarang, sebelum Sarawak berada dalam situasi yang lebih parah.

Menurutnya Sarawak telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) diperketatkan, namun kes harian masih meningkat dan sebahagian besar kluster baharu yang tercetus adalah berpunca daripada sambutan Hari Raya Aidilfitri yang lepas.

Hari ini Sarawak mencatatkan sejumlah 772 kes baharu Covid-19 yang merupakan angka harian kedua tertinggi direkodkan sejak penularan pandemik itu,yang menjadikan jumlah keseluruhan 44,738 kes.

Uggah berkata jumlah kematian harian tertinggi negeri ini juga tercatat hari ini dengan sembilan kes direkodkan yang menjadikan angka korban akibat Covid-19 di Sarawak kini 272 orang.

Sementara itu Jabatan Kesihatan Sarawak turut mengisytiharkan Kluster Tanjung Bundong di daerah Samarahan sebagai satu lagi kluster baharu setelah 22 kes dikesan di Kampung Tanjung Bundong Tradisi serta Kampung Tanjung Bundong Lot Fasa 1 dan 2.

Related posts

Leave a Comment