4 petugas antara penerima awal

PUTRAJAYA 24 Feb. – Empat petugas barisan hadapan Kementerian Kesihatan menjadi antara penerima awal vaksin Covid-19 bersama-sama dengan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dan ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

Mereka ialah Clement A/L Marai Francis, seorang pemandu di Pejabat kesihatan Putrajaya, Khairul Asraf Mohd Yasin, Penolong Pegawai Perubatan di PKD Putrajaya,

Dr Tan Yee Ling, Pegawai Perubatan di Klinik Kesihatan Presint 9 dan Sheilla Mellisa Sikin, Jururawat di Klinik Kesihatan Presint 9..

Bermula hari ini, Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan bermula secara rasminya di seluruh negara.  Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) akan menyelia program ini di peringkat negeri dan pelaksanaan dilakukan oleh Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) serta dibantu agensi lain bagi melancarkan lagi perjalanan program terbesar dalam sejarah imunisasi negara.

Sebanyak 150,000 suntikan vaksin perlu diberikan dalam sehari untuk mencapai sasaran vaksinasi kepada 70% hingga 80% penduduk di Malaysia.

Menurut Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin, jika sasaran suntikan ini dicapai dan konsisten, sasaran 70% hingga 80% populasi diberikan vaksin akan dicapai akhir tahun ini

GAMBAR : Dr. Adham Baba bersama-sama dua petugas barisan hadapan KKM yang menerima suntikan vaksin, Sheilla Mellissa Sikin dan Clement A/L Marai Francis menunjukkan isyarat V – Saya telah divaksin.

Related posts

Leave a Comment