Potensi vaksin hadapi varian baharu

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggesa firma farmaseutikal untuk mengadaptasi vaksin keluaran mereka supaya kekal relevan terhadap apa jua varian baharu yang dikesan.

Ketua Pengarah WHO, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, ini berikutan kewujudan varian baharu Covid-19  menimbulkan persoalan mengenai potensi vaksin yang telah dihasilkan sebelum ini.

Beliaumengakui bimbang dengan laporan bahawa vaksin mungkin kurang berkesan terhadap varian yang pertama kali dikesan di Afrika Selatan.

Katanya, kemunculan varian baharu virus telah menimbulkan persoalan mengenai potensi kesan varian tersebut terhadap vaksin sama ada berkesan atau sebaliknya,

Semalam, Afrika Selatan mengumumkan bahawa ia akan menghentikan sementara pelancaran vaksin Oxford AstraZeneca setelah sebuah kajian menunjukkan ia efektif hanya secara minimum dalam mencegah penyakit ringan hingga sederhana yang disebabkan oleh varian dikenal pasti di Afrika Selatan.

“Ini jelas berita yang membimbangkan,” katanya dalam taklimat media mengenai Covid-19 di ibu pejabat WHO semalam, 8 Februari.

Jelasnya, terdapat beberapa peringatan penting dalam kajian dijalankan Afrika Selatan sebelum ia membuat keputusan menunda program vaksinasi.

Sementara itu, Ketua Bersama Jawatankuasa Penasihat Menteri Covid-19 Afrika Selatan, Salim Abdool Karim memberitahu negara itu akan menggunakan pendekatan alternatif dalam penggunaan vaksin AstraZeneca yang diterimanya minggu lalu.

Jelasnya, suntikan itu akan digunakan ke atas 100,000 individu yang akan dipantau dengan teliti.

Related posts

Leave a Comment