PKPB Padang Che Mas tamat

KUALA LUMPUR: Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Kampung Padang Che Mas, Baling, Kedah ditamatkan pada 31 Oktober sebagaimana dijadualkan, kata Menteri Kanan Pertahanan, Ismail Sabri Yaakob.

Dalam sidang medianya, beliau berkata, keputusan itu dibuat berikutan tiada lagi kes positif baharu dicatatkan di kawasan itu.

Sehingga 29 Oktober 2020, melalui ujian saringan yang dilaksanakan, Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan tiada kes positif Covid-19 baharu yang direkodkan di kampung itu.

Ismail Sabri turut memaklumkan, Hospital Medan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Tawau telah memulakan operasi untuk memberi bantuan kepada KKM merawat pesakit bukan Covid-19.

Sejak 20 Oktober sehingga 28 Oktober 2020, Hospital Medan ATM telah menerima seramai 163 orang pesakit untuk rawatan bukan Covid-19 termasuk berkaitan dengan Obstetrik dan Ginekologi, Onkologi dan Pediatrik.

Sementara itu seramai 553 individu ditahan semalam, 29 Oktober dengan 21 daripadanya direman atas kesalahan ingkar arahan Perintah Kawalan Pergeralan (PKP).

Antara kesalahan yang dilakukan ialah gagal menyediakan peralatan/merekod butiran pelanggan (165), tidak memakai pelitup muka (153) dan tidak mengamalkan penjarakan fizikal (87).

Related posts

Leave a Comment