910 sudah jadi korban

KEMATIAN akibat wabak Koronavirus di China terus meningkat apabila 91 lagi kematian dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhan 910 orang termasuk dua di luar China. Jumlah kes pula kini 40,614.

Dua kematian di luar China adalah di Filipina dan Hong Kong.

Berdasarkan angka yang dilaporkan akhbar Shanghai Daily hari ini, penambahan kematian itu dianggap mendadak, jika dibandingkan sehingga semalam 813 orang maut.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan seorang lelaki yang pulang ke Banting, Selangor dari Macau, China positif novel koronavirus.

Ketua Pengarah Kesihatan KKM, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan hari ini berkata lelaki berkenaan yang pulang ke Malaysia pada 1 Februari lalu berasa tidak sihat dan batuk sebelum mendapatkan rawatan di klinik.

“Lelaki itu pada 7 Februari turut mendapatkan rawatan susulan di klinik kesihatan sebelum dirujuk di Hospital Banting dan setelah disaring dan disiasat, dia dikesan mengalami radang paru-paru (pneumonia) dan telah dimasukkan ke hospital tersebut.

“Pemeriksaan seterusnya mendapati beliau menghidap Severe Acute Respiratory Infection (SARI) dan memerlukan pemantauan rapi. Lelaki berkenaan kemudiannya dirujuk ke Hospital Sungai Buloh,” kata kenyataan itu.

 

Related posts

Leave a Comment